Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

”Det bästa sättet att komma framåt är att skapa saker, snabbt och ofta”

mg

För Fredrik Heghammar och Joe Coppard är att misslyckas inget nederlag. Det är tvärtom ett absolut måste för företag idag. Den som inte vågar testa nya idéer snabbt och ofta kommer att hamna på efterkälken – och det perfekta sättet att testa dem på är prototyping.

För några år sedan arbetade Fredrik Heghammar som programansvarig för Berghs program Reklam: Ad/Copy. Men när Google i New York kallade blev lockelsen för stor och han flyttade över atlanten för att under några år ägna sig åt Google, gå vidare till ett jobb på Anomaly, och som röd tråd i hela processen: ägna sig åt prototyping.

Nu är Fredrik tillbaka i Stockholm och tillsammans med Joe Coppard uppmuntrar han på daglig basis företag att misslyckas, eller snarare att våga prova på att ta ut sina idéer, genom företaget Another Tomorrow. Dessutom håller han och Joe i workshops och kurser i Prototyping för Berghs programstudenter och Berghs skräddarsydda utbildningar till företag och organisationer.

Varför menar ni att företag bör ägna sig mer åt prototyping?

För oss handlar det om att visualisera en idé så att man kan testa den. De största fördelarna med prototyping är att man på en kort tid, med en liten budget, kan testa om ens idé håller, om den är hur du tänkt dig, om andra förstår den och om teknologin du tänkt använda är den bästa för ändamålet. Vi människor tenderar att slå dövörat till ju längre vi kommer i en process och ju mer vi investerar, vilket kan få katastrofala ekonomiska effekter.

Finns det några nackdelar?

Inte i själva processen, men det kommer alltid att finns begränsningar i olika personers kunskap om uttag och hantverk. Men det viktiga är att man måste starta i det lilla. Bara att få man får ned sina tankar på ett papper ger en bra start att dela sina tankar med andra.

Även om prototyping som begrepp funnits länge är det nog många som känner sig osäkra på vad det egentligen innebär. Vilka, upplever du, är de vanligaste missuppfattningarna?

Missuppfattningar är att det måste vara något tekniskt och att det alltid handlar om någon fysisk tillverkning. En prototyp kan vara vad som helst som visualiserar din idé, allt ifrån en Post-it-lapp, en video, till en modell i lera. Just videoformat är väldigt starkt då man också kan tillföra en gnutta storytelling och vision för att stärka idén. På Google var detta standard, oavsett vad det var vi kom på så förpackades alltid prototypen som en video där vi belyste utmaningen, lösningen och hur iden kunde skalas.

Vad ska man göra om man själv eller för sitt företag vill testa på prototyping?

Börja smått, avsätt en timme lite då och då och skriv ner idéer på Post-its. Välj sedan ut den bästa idén, försök att arbeta ut den och använd sedan din telefon eller dator för att göra en video där du berättar om din idé. Använd sedan videon för att internt testa om folk gillar och fattar den. Om din idé är en app, kan man till exempel ladda ner en gratis mobil-app som heter POPapp där man med enkla medel kan göra sin app-idé interaktiv och klickbar.

Vad är viktigt att komma ihåg under prototyping-processen?

Kom ihåg att prototyping skall gå snabbt, tänk på att jobba LO-FI och använd material som tar dig fram snabbast och hjälper att förverkliga din idé.

För flera av Berghs heltidsprogram håller du och Joe Coppard en delkurs i prototyping, och i takt med att efterfrågan från företag och organisationer ökar deltar ni också allt oftare vid Berghs skräddarsydda utbildningar. Vad är gemensamt för dessa olika typer av utbildningar, och vad hoppas ni att samtliga ska få ut efter en workshop med er?

Det kommer hjälpa deltagarna att kunna dela sin idé och vision med andra, testa den och på ett snabbare sätt få reda på om den håller eller inte, "fail fast, not big". Vi vill också att de får med sig att det bästa medlet att komma framåt är att skapa saker, snabbt och ofta!