Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Spaning från Cannes: collaboration, collaboration, collaboration!
Cannes 2012 har passerat halvlek och atmosfären vibrerar av tankar, visioner och kreativitet. På plats från från Berghs finns bland andra utbildningschef Joakim Thulin, som bjuder på en spaning. Han ställer sig frågan vad nyckeln till att lyckas med visionen om en bransch som förverkligar sina bästa sidor är och landar, precis som Berghs slututställning 2012 gjorde i maj, i ordet collaboration.
När tre dagar av Cannes Lions har passerat snurrar luften av tankar, visioner och diskussioner om allt som har sagts i seminarier och workshops och belönats med prestigefyllda priser. Och vi är många som funderar. 11 000 anmälda delegater, från 110 länder gör årets upplaga av Cannes Lions, den 59:e av sitt slag, unik i omfattning och verkligt globala perspektiv.
Så, vad ser världens främsta tänkare och praktiker inom marknadskommunikation för trender som sätter ramarna för framgång idag och framöver? En återkommande tanke handlar om branschens motiv och ledstjärna. Kanske bäst uttryckt i sin enkelhet av Morihiro Harano, Creative Director och grundare av PARTY – ”don’t do shit for shit”. Eller lite mildare av Cindy Gallop, fd ordförande för BBH New York och grundare av IfWeRanTheWorld som sa – ”We have to go from good advertising to making advertising good”. Röst efter röst, från både podie och salong, har krävt en bransch som verkligen står på kundens sida i alla lägen. Som hjälper, guidar, underhåller och länkar. Inte (bara) kränger. Vikten av en rakryggade kreatörer slogs fast av inte minst Antonio Lucio, Global Chief Marketing and Strategy Officer för VISA, som i sitt panelsamtal tackade sin byrå TBWAs Creative Director Patrick O’Neill för att ha räddat kampanjen ”Go World” (London 2012 Olympic Games) i ett avgörande ögonblick. Antonio menade att kunden behöver kreatörer ”that loves our brand so much that they are willing to stand up, and put everything at risk if the communication is moving away from it’s core”.
Berghs team förbereder sig inför Berghs och Great Works master class i Cannes
Och vad är då nyckeln till att lyckas med visionen om en bransch som förverkligar sina bästa sidor? Svaret alla ger är Collaboration. Berghs egen Master Class på temat var välbesökt och visade tydligt på intresset för de utmaningar som sann samverkan utanför de vanliga ramarna bjuder. Så varför Collaboration? För det finns inte några kunder längre. Inga konsumenter. Inga väljargrupper. Bara människor. Människor som du och jag. Kimberly Kadlec, VP Global Marketing Group för Johnson&Johnson inledde sitt föredrag med att konstatera att ”the best of us have been great storytellers oneway, but now it’s all about Collaboration” och summerade drivkrafterna bakom Collaboration med fyra nya P – Precens, Purpose, Proximity and Partnerships. Paul Adams, Global Head of Brand Design för Facebook sträckte ut handen till hela kommunikationsbranschen och förtydligade att Facebook, även när det gäller kreativa sätt att nå fram med kommersiella budskap, är ”one big Collaboration”.
Men de första dagarna i Cannes Lions har bjudit på många fler insikter ändå. Att storytelling numera är att se som en hygienfaktor i framgångsrik kommunikation. Hur vi ser en trend där vi blir mer extrema i vår uppkoppling mot ”the grid”, i en nära framtid spås vi växla kraftigt mellan att vara ”hyperconnected” och ”dis-connected”. Vi blir allt mer klara över att Planning inte är en del av den kommunikativa processen, det är processen. Realtidshantering är ledstjärnan. Vi sätter aldrig punkt i våra kommunikationsprojekt, bara kommatecken som Darren McColl på SapientNitro uttryckte saken. Begreppet social media kommer snabbt att försvinna. Vi är alla sociala varelser och agerar efter samma mönster och med samma motiv som vi har gjort i årtusenden. Som Paul Adams, givet hans arbetsplats lite överraskande, uttryckte sig, ”to understand Facebook, just turn Facebook off and talk to some of your friends live. To understand online, you first have to understand off-line”. Mer om allt det här och många fler insikter och trender kommer du att kunna ta del av på Berghs under året.
Fast Jordan Casey, Europas yngsta App-kreatör med sina 12 år kanske är den som bäst summerar upp framtiden. Han tror själv att hans framgångar som speltillverkare beror på att han ”förstår målgruppen bra för att han gör spel för sina kompisar”. Han skänker redan pengar till välgörande ändamål som han personligen tror på. Men framförallt, han tror på, och gillar det han gör. På riktigt.
Avslutningsvis lite kuriosa. Morihiro Harano och PARTY vann Guldlejon för sin otroligt smarta och roliga App ”Backseat driver” för TOY Toyota.
- Joakim Thulin