FAQ - kurser

Här har vi samlat svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs; förkunskaper, ansökan, betalning, närvarokrav, att läsa på distans, Canvas osv.

Hittar du inte svaret på din fråga här nedan? SÖK bland vanliga frågor & svar eller chatta med oss. Här är 5 tips för att hitta rätt kurs!

Ekonomi och ansökan

Svar: Din ansökan blir först bindande då du blivit erbjuden en plats på din valda kurs och sedan tackat ja till platsen. Berghs tillämpar antagningsbesked med svarskrav vilket innebär att du, för att behålla din plats i kursen, ska tacka ja (eller nej om du inte önskar din plats) senast det datum som anges i antagningsbesked.

Om du behöver avsäga dig platsen efter att du har tackat ja och ångerrätten har löpt ut debiteras en avgift för administrativa- och uppläggningskostnader på 25 % av kursavgiften. Om du avsäger dig din plats när kursen startat återbetalas ingen del av kursavgiften. Studierna ska genomföras under den kursstart du blivit antagen till. Studieuppehåll kan bara beviljas vid sjukdom styrkt av läkarintyg. Här hittar du Berghs ekonomiska villkor.

Svar: Du fyller i din anmälan via hemsidan, under “ansök”. Om du blir erbjuden en studieplats frågar vi dig var vi ska skicka din faktura. För att ansöka till en del av kurserna behöver du bifoga CV och personligt brev till din ansökan. Till vissa kurser behöver du även lämna in arbetsprover. Se mer under respektive kurs på hemsidan vad som krävs.

Är du chef och vill skicka en av dina anställda på en kurs måste hen själv fylla i ansökan (namn, personnummer, mobilnummer och mejladress). Blir hen antagen kommer vi att först då be hen att uppge fakturauppgifter. Detta sker dock först i nästa steg, inte direkt vid ansökan.

Alla fakturor måste ha en postadress på fakturan, även om du anger en e-post och får fakturan som pdf. Privat eller företag spelar ingen roll.

Svar: Så länge ansökningsknappen syns går det att söka. Vill du vara säker på att få en plats är det dock bra att vara ute i god tid. Vi behandlar ansökningarna i turordning och söker du sent riskerar du att kursen redan är fullbokad.

Svar: Du gör själv din ansökan via vår webb, precis som vanligt. Om du blir erbjuden en studieplats får du ett mejl med ett antagningsbesked och där frågar vi dig var vi ska skicka din faktura. I samband med att du tackar ja till din plats, via en webblänk i detta antagningsbesked, uppger du även fakturaadress.

Svar: Vi har ett automatiserat antagningssystem på de kurser där vi inte har antagningskrav och har därmed ingen möjlighet att förlänga din svarstid. Så om du inte tackar ja i tid kommer systemet att ta bort din reserverade plats och då även skicka dig en bekräftelse på detta via mejl. Om det sker och du sedan fortfarande är intresserad av att gå kursen får du mer än gärna skicka in en ny ansökan. Då reserveras en ny plats åt dig. Hoppas att vi får se dig hos oss framöver!

Svar: Studieavgiften ska vara betald senast vid den på fakturan angivna betalningsdagen. Du får din faktura efter att du tackat ja till platsen. För påminnelse utgår särskild förseningsavgift med 150 kronor samt ränta (referensränta +8%).

Svar: När det gäller vårt kursutbud kan du tyvärr inte söka studielån. Du är endast berättigad CSN - lån om du väljer att gå någon av våra heltids­utbildningar.

Berghs kurser är alltså inte studiemedelsberättigade, men Unionen, Trygghetsrådet (TRR) eller annan omställningsorganisation kan eventuellt bekosta din kurs. Det är någonting du kommer överens om med din handläggare.

I vårt samarbete med Wasa Kredit och Human Finans kan vi erbjuda flera olika finansieringslösningar. Lånet är möjligt att söka i samband med att du ansöker till en kurs hos oss. Läs mer här!

Svar: När en kurs är fullbokad placeras du på en reservlista. Om en deltagare av någon anledning behöver hoppa av innan kursstart kontaktar vi personerna på reservlistan i turordning. Att stå på en reservlista innebär inte att du förbinder dig till något förrän du blir erbjuden en plats och sedan tackar ja. Läs mer om Berghs ekonomiska villkor.

Svar: Ja. Läs mer på Skatteverket.

Svar: Fakturan får du för att du ska veta vad det är du lånar och betalar för. Ditt lån hos Wasa kredit ser vi till att de betalar ut till oss runt förfallodagen på fakturan. Är det så att du bara lånat en del av kursavgift måste du själv betala in mellanskillnaden senast på förfallodagen. Du skriver OCR-referensen så hamnar inbetalningen rätt.

Svar: Att din ansökan kommer in senast sista ansökningsdag. Den motivering du anger till att söka vald kurs, vilka tidigare erfarenheter du har och hur väl dina förväntningar på kursen överensstämmer med verkligheten.

Svar: Vi skickar alltid ut ett mejl som bekräftar att vi har tagit emot din ansökan. Kontrollera skräppost/SPAM – ibland hamnar e-post där. Har du inte fått någon bekräftelse behöver du skicka in en ny ansökan.

Svar: Information om detta hittar du på respektive kurssida, där det står "När får jag besked om jag kommit in?

Svar: Ja, Berghs SoC tillämpar antagningsbesked/kallelse med svarskrav vilket innebär att du, för att behålla din plats i kursen, ska tacka ja (eller nej om du inte önskar din plats) senast det datum som anges i antagningsbesked/kallelse.

Svar: Vad roligt! Glöm inte att det är viktigt att du tackar ja till din plats före sista svarsdagen. I samband med detta uppger du även var vi ska skicka din faktura. Därefter kommer du att få mer information via mejl av kursens utbildningskoordinator.

Svar: Du gör själv din ansökan via vår webb, precis som vanligt. Om du blir erbjuden en studieplats frågar vi dig var vi ska skicka din faktura. Först då uppger du att vi ska skicka din faktura till TRR, anger deras adress och de uppgifter du har fått av din handläggare. Detsamma gäller om det är TRS, TSL, Omstella, Omställningsfonden eller en annan Trygghetsstiftelse, organisation eller FindCourses PRO som ska stå för din faktura.

OBS: Det räcker alltså inte med att organisationen enbart mejlar en beställning till oss, utan DU måste även själv söka kursen via ansökningsformuläret på Berghs.se för att försäkra dig om en plats.

Om du ska betala en del av studieavgiften privat meddelar du detta i kommentarsfältet. Ange din adress, den totala summan du ska betala och vilken summa andre part (ex. TRR) ska stå för.

Svar: Om du vill använda din kunskapscheck på en av våra öppna kurser så måste du först anmäla dig till en kurs. När du sen har blivit antagen och ska fylla i dina faktureringsuppgifter så skriver du i övrigt-fältet att du vill använda din kunskapscheck samt vilken kod du har. Läs villkoren här

Svar: De flesta av våra kurser ges en gång per termin. En del kurser ges dock oftare än så. Nästa kursstart kommer att publiceras snarast efter att vi har slutat ta emot ansökningar till aktuell kurs. Behöver du veta nästa kursdatum redan nu är du såklart alltid välkommen att mejla oss och fråga. Ibland är det inte klart än, men om det är det får du såklart denna info. Skicka ett mejl till info@berghs.se

Svar: Ombokning är inte möjligt. Detta är våra regler för avbokning.

Svar: Börja gärna med att testa en annan webbläsare! Om det sedan fortfarande är något problem med ansökningsformuläret är det bäst att du mejlar oss på info@berghs.se så ser vi till att rätt person hjälper dig. Glöm inte att uppe namn, mejladress, mobilnummer och vilken kurs det gäller.

Svar: Ingen kostnad för material eller litteratur tillkommer om det inte framgår på kurssidan. På vissa kurser kan du få en lista med förslag på litteratur, men den är frivillig.

Svar: Du får din faktura efter att du tackat ja till platsen. Den skickas till den e-postadress du uppgav. Under sommaren, framförallt i juli och augusti, och kring jul kan det ta längre tid.

Svar: Vem som än betalar din kursavgift; du själv privat, din arbetsgivare eller någon annan t.ex. TRR, så står alltid ditt för- och efternamn, kursens namn samt kursens start- och slutdatum på fakturan.

Svar: Din faktura skickas till den epostadress som du uppgav när du tackade ja till din erbjudna plats. Glöm inte att titta igenom din mailkorgs skräppost och kontakta din utbildningskoordinator om du inte hittar fakturan där. Om din arbetsgivare betalar din utbildning, dubbelkolla gärna med din ekonomiansvarige. Glöm inte att Berghs inte skickar en faktura förrän du har blivit erbjuden och tackat ja till en plats på utbildningen.

Svar: Ibland blir en kurs fullbokad långt innan sista ansökningsdag. För att du inte ska riskera att bli utan plats är ett tips att skicka in en ansökan redan idag. Vi vet att det ibland kan dröja innan chefer kan ta ett beslut. Du förbinder dig inte till något innan du tackar ja.

Svar: Är du chef och vill skicka en av dina anställda på en kurs måste hen själv fylla i ansökan (namn, personnummer, mobilnummer och mejladress). För att ansöka till en del av kurserna behöver hen dessutom bifoga CV och personligt brev till sin ansökan. Till vissa kurser behöver hen även lämna in arbetsprover. Se mer under respektive kurs på hemsidan vad som krävs. Blir hen antagen kommer vi att först då be hen att uppge fakturauppgifter. Detta sker dock först i nästa steg, inte direkt vid ansökan.

Svar: Vi är vana vid kursdeltagare som behöver ordna Purchase Orders (PO) och det är inte något problem. Alla ansökningar till våra kurser sker via Berghs.se. Ansök idag till kursen du vill gå och när du sedan får ditt antagningsbesked är det viktigt att du meddelar kursens utbildningskoordinator om att du inväntar ett PO-nummer + rätt fakturaadress.

Svar: Ja, men du måste då senast den 16/12 mejla den utbildningskoordinator på Berghs som har hand om den kurs du ska gå. Dennes namn och mejladress står i ditt antagningsbesked. Har du inte sökt kursen än eller är osäker på vem som är koordinator skickar du istället din fråga till info@berghs.se och skriver vilken kurs det gäller.

OBS: Det räcker inte att du, när du tackar ja till din plats, skriver att du vill ha din faktura i december. Du behöver även kontakta kursens koordinator, för det är inte säkert vi uppmärksammar din kommentar i tid. Deadlinen den 16/12 är för att vi ska vara säkra på att hinna få iväg en faktura innan nyår. Sent ute? Hör av dig så försöker vi såklart lösa det om vi har möjlighet. På fakturan står alltid kursstart och kursavslut, deltagarens namn och kursens namn.

Svar: Fakturan är det du får av oss och ska lämna in som kvitto för eget utlägg. Där finns alla uppgifter och momsen är specad. Behövs ett kvitto på att du betalat själva fakturan får du det från din bank.

Svar: I Sverige betalar alla moms. Du som har företag, eller en arbetsgivare som ska betala, kan eventuellt få göra avdrag för den moms som du betalar när du köper in varor och tjänster till verksamheten. Den momsen heter ingående moms. Detta gäller företag som är momsregistrerade. Hos Skatteverket kan du läsa om vilka varor och tjänster du får avdrag för och hur du gör.

På våra distanskurser går det att hoppa på även några dagar efter att kursen har startat –om det fortfarande finns en ledig plats*. Kursstarten filmas och du kan genomföra kursen även om du får förhinder att närvara då. För att snabbt komma i kapp är det dock viktigt att du snarast loggar in i Canvas, tittar på filmen och läser den information som läraren redan har gett de andra deltagarna.

* Annars öppnar vi istället ansökan nästa kursstart!

Om kurser

Närvaro, studietakt, Canvas, kursintyg mm.

Svar: Berghs har en gemensam digital plattform för alla våra utbildningar! Detta LMS används av 1.600 universitet och högre lärosäten världen över. Du får ett mejl med en inbjudan till Canvas via din utbildningskoordinator innan kursstart. Adressen är: https://berghs.instructure.com/ Här är en kort introduktion till Canvas.

Svar: Du får ett mejl med en inbjudan till Canvas via din utbildningskoordinator innan kursstart. Adressen är: https://berghs.instructure.com/ Här är en kort introduktion till Canvas. Så här gör du när du loggar in till Canvas första gången.

Svar: Här kan du läsa mer om vår pedagogik: https://www.berghs.se/om-berghs/pedagogik/

Svar: Våra kurser bedrivs på svenska, det är därför ett krav att du kan tillgodogöra dig utbildningen på svenska.

Svar: Det beror på vilken kurs du väljer. På hemsidan har vi gjort en beräkning av den tid vi tror att du behöver lägga ner utöver kurstimmarna. Det varierar med hemuppgifternas omfattning samt kursens utformning. Se därför under respektive kurs på hemsidan under “kursutbud”.

Svar: Då kontaktar du kursens koordinator. Dennes namn och mejladress står i ditt antagningsbesked. Om du behöver avsäga dig platsen efter att du har tackat ja och ångerrätten har löpt ut debiteras en avgift för administrativa- och uppläggningskostnader på 25 % av kursavgiften. Om du avsäger dig din plats när kursen startat återbetalas ingen del av kursavgiften. Studierna ska genomföras under den kursstart du blivit antagen till. Studieuppehåll kan bara beviljas vid sjukdom styrkt av läkarintyg. Här hittar du Berghs ekonomiska villkor.

Svar: Ja. Kursintyg utfärdas på alla våra kurser under förutsättning att du är godkänd på de moment som måste uppfyllas under kursens gång, samt har minst 80% närvaro. Kursintyget får du i digitalt format. Berghs ger inte ut kursintyg på engelska, då kurserna ges på svenska och du får ej med dig terminologi etc på engelska. För eventuell egen översättning får du vända dig till en auktoriserad översättare.

Svar: Nej, våra fristående kurser ger inte högskolepoäng.

Svar: Det beror på vilken kurs du väljer. De kurser som går på kvällstid eller dagtid är klassrumsbaserade. Det innebär att du kommer hit till Berghs och går på kurs. På distanskurserna sker undervisningen huvudsakligen via vår egen online utbildningsplattform med undantaget att första och sista lektionstillfället är på Berghs (gäller våra 15-veckorskurser).

Svar: Det varierar beroende på kursformat och ämne. En Professionalkurs på dagtid består ofta av ca 7-18 deltagare. På Professional Kväll och Startkurserna är klasserna ofta större, ca 10-22 deltagare. På distans är det olika per kurs, men maxantal brukar variera mellan 14-30 deltagare. Om vi har tillräckligt många kvalificerade sökande startar vi parallellgrupper.​

Svar: Gymnasiekompetens eller motsvarande.

Svar: När det gäller kvällskurserna och dagkurserna rekommenderar vi starkt att man är närvarande vid första lektionstillfället. Distanskursernas deltagare kommer från hela Sverige och även från andra länder. Berghs har därför förståelse för om du inte har möjlighet att närvara på startdagen. Däremot är det viktigt, oavsett vilken kurs du går, att du meddelar Berghs om din frånvaro. Läs nedan om våra närvarokrav.

Svar: Ja. För att bli godkänd på våra kurser kräver vi 80% närvaro. Du ska dessutom ha lämnat in de uppgifter som krävs under kursens gång och fullföljt kursplanen. Berghs närvarokrav gäller för alla kurser, utom de som är på distans.

Svar: Tyvärr kan Berghs inte ge den möjligheten till våra kursdeltagare. Berghs rekommenderar därför alltid våra kursdeltagare att noga tänka igenom sina möjligheter att närvara på kursen alla delmoment redan innan kursen börjar. Självklart får du tillgång till lektionens dokumentation.

Svar: Nej, vi har tyvärr inte möjlighet att erbjuda detta.

Svar: Studierna ska genomföras under den kursstart du blivit antagen till. Studieuppehåll kan bara beviljas vid sjukdom styrkt av läkarintyg. Kontakta kursens utbildningskoordinator. Här hittar du Berghs ekonomiska villkor.

Svar: På en kurssida hittar du ofta citat från deltagare. Berghs har också artikelserien Efter kursen, där vi intervjuar tidigare kursdeltagare. De berättar exempelvis om kursen, sitt jobb och hur de har fått nytta av sina nyvunna kunskaper.

Svar: Lunch intas på egen hand och ingår inte i kursavgiften. I närheten av skolan finns det massor av trevliga lunchställen för dig och dina kurskamrater.

Svar: Detta datum står i Canvas. Du kan också fråga kursens utbildningskoordinator. Kursen och dess material tas bort därefter, varpå vi ber dig att ladda hem material som du vill behålla innan dess.

Svar: Den enkla förklaringen är att produktionsledaren är närmare produktionen, men ansvaret kan se exakt lika ut som för en projektledare vad gäller ekonomi och kundkontakt. Till skillnad från projektledaren behöver produktionsledaren inte vara lika strategiskt lagd. Produktionsledarens jobb avser produktionen och att se till att den är effektiv och håller sig inom budget.

Produktionsledare
En produktionsledare (eller producer) ansvarar för att leda team och kund i ett projekt. Du ser till att idéerna tas vidare från ritbordet på ett sätt som möter kundens förväntningar på bästa sätt. Du hanterar arbetsfördelning, budget, ser till att hålla deadlines och är drivande i att leverera lyckade projekt! Du är också den sociala länken som tar hand om kommunikationen mellan teamet, kunden, leverantörer och partners. Du är ansiktet utåt som kan hantera människor på bästa sätt.

Projektledare
Som ansvarig för ett projekt står projektledaren. Det är till projektledaren som kunden vänder sig till med synpunkter på hur projektet fortskrider och det är också projektledaren som är ekonomiskt ansvarig. Andra arbetsuppgifter som ingår i arbetet som projektledare är att sälja in och initiera projekt, något som kräver ett bra strategiskt tänkande.

Svar: Via zoom.us/test kan du testa om du har rätt förutsättningar för att delta i ett Zoommöte. På en del av våra utbildningar, främst distanskurser, använder vi Zoom-verktyget för onlinemöten. Du ska ha fått ett e-mail skickat till dig när du klickade på Zoom i din Canvaskurs, via det mailet anger du ett eget lösenord som därefter gör att du kommer åt Zoom i kursen. Inne i Canvas kan du läsa mer här. Fortfarande problem? Mejla: support@berghs.se

Svar: Det är förbjudet att spela in föreläsningar både i klassrummen och på Zoom då det strider mot GDPR-lagstiftningen och upphovsrätten. Detta gäller både bild- och ljudupptagning under lektioner eller handledning.

Svar: Portkoden får du via Canvas, Berghs onlineplattform innan kursstart. Alla våra utbildningar hålls i våra lokaler på Bobergsgatan 48 i Stockholm, med undantag för våra distanskurser.

Distanskurser

Att studera online.

Genom vår onlineplattform och videoverktyg kan våra lärare genomföra föreläsningar live, lägga upp video och säkerställa samtal i grupper online i enlighet med vår pedagogik. Personligt möte med andra kursdeltagare får man genom att alla är synliga i bild, kombinerat med dialog och möjlighet att ha gruppsamtal.

Det finns lika många variationer på upplägg för en online lektion som en fysisk lektion. Läraren kan lägga upp video eller länkar att titta på innan, och komplettera med ett live onlinemöte (via Zoom, vårt videoverktyg) där ni samtalar och ställer frågor. Lektionen kan vara helt och hållet online där läraren t ex delar en keynote/powerpoint presentation, ni ställer frågor i en chatt och har sedan samtal. Om det finns en uppgift att göra får ni information för eget arbete eller arbete i grupp med presentation online eller i lägga upp och få feedback i vår online plattform. Pauser tas under lektionens gång, beroende på längd.

1. Sitt på en lugn plats, inte i kontorslandskap eller på café.
2. Ha kamera på för att skapa närvaro för alla i klassen.
3. Tänk på att undvika att sitta i motljus.
4. Använd gärna headset.
5. Muta din mikrofon när du inte pratar.

Du behöver se till att ditt inlogg till Canvas fungerar samt att du har fått Zoom-länken till klassrummet, som ligger i Canvas. Om du inte har fått inlogg till Canvas så kontakta din utbildningskoordinator. Om du inte har laddat ner Zoom så kan du enkelt göra det i samband med att du trycker på Zoom-länken. Via zoom.us/test kan du redan dessförinnan testa om du har rätt förutsättningar.

Samtal och reflektion fungerar bra med vårt videoverktyg Zoom. Vi uppmuntrar till att använda chatten till att ställa frågor, samt naturligtvis även prata under lektionen. Som deltagare gäller det att, precis som i ett klassrum att känna sig trygg, uttrycka sig, ställa frågor och även bidra till att svara och läraren finns självklart där för att facilitera samtalet. Det bästa är när alla har sina kameror påslagna vilket bygger närvaro och även etablerar relation mellan alla kursdeltagare.

En distanskurs är perfekt för dig som vill kunna studera när och var du vill. Du läser din kurs via vår webbaserade utbildningsplattform och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna enligt schemalagd inlämning. Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 h/vecka. För att bli godkänd på kursen och därmed få ett kursintyg krävs att samtliga eller ett visst antal lösningar är inlämnade och godkända (framgår i kursplanen).

Du får personlig feedback och har direktkontakt med din lärare och dina kurskamrater via plattformen. Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter (se vad som gäller för de olika kurserna på respektive kurssida). Start och avslut är viktiga kurstillfällen med ämnesintroduktion respektive redovisning av slutarbeten. Videomöten/-föreläsningar filmas och finns tillgängliga under terminen. Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta i start eller avslut.

Svar: Distansformatet passar dig som önskar studera samtidigt som du arbetar. Du har själv stor möjlighet att styra över din egen studietid och kan därför oftast arbeta 100% samtidigt som du studerar. Du kan vara bosatt var som helst i Sverige eller utomlands och samtidigt ta del av en distanskurs på Berghs. All kontakt med din kursansvarige och dina kurskamrater sker via Berghs onlineplattform.

Ja. Deltagarna har de inledande lektionerna med sin kursansvarig. Introduktion till onlineplattformen ges i samband med kursstart. Om det är så att du bor utomlands eller får förhinder så kan du ändå gå kursen. Det finns dock en pedagogisk poäng med att ha träffat den kursansvariga personligen. Att du ser personen och hör tonfallet underlättar samarbetet under resten av terminen.

Om du inte kan komma på seminariet så ställer det högre krav på dig som kursdeltagare att på egen hand tillgodogöra dig information som ges under startdagen.

Det är olika per kurs, men maxantal brukar variera mellan 14-30 deltagare. Om vi har tillräckligt många kvalificerade sökande startar vi parallellgrupper.​

Det ser olika ut beroende på vilket ämnesområde du är intresserad av. För att genomföra våra kurser i t ex grafisk design, illustration, art direction och content design krävs kunskaper i och tillgång till program för layout/Indesign och bildbehandling/Photoshop eller Illustrator. Till övriga kurser behövs inga specifika förkunskaper utöver datorvana, tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling.

Det är väldigt olika, allt från personer som nyligen tagit studenten till personer som är runt 50 och vill bli bättre på något specifikt. Men "normalkursdeltagaren" på distanskurser är i 30-årsåldern, verksam i branschen, och vill bredda och/eller fördjupa sina kunskaper.

För vissa kurser är det seminarier på Berghs två gånger per termin, vid start och avslut. Andra kurser sker helt online, utan fysiska träffar på skolan. Se vad som gäller för de olika kurserna på respektive kurssida.

De flesta distanskurser söks med CV, personligt brev och i vissa fall arbetsprover för att våra kursansvariga ska kunna bedöma att ansökan är till rätt kurs på rätt nivå. Det framgår i antagningskraven om ansökningshandlingar krävs. För startkurserna online krävs inte ansökningshandlingar, endast ansökan.

Nej det är det inte. Du får individuell feedback från den kursansvariga. Det gör kursen till att vara så nära en privat kurs man kan komma samtidigt som man ändå kan ha kommunikation med sina kurskamrater när man vill. Varje termin gör vi utvärderingar och samtliga distanskurser ligger över 4 på en 5 gradig skala. Där ska vi ligga men vi strävar högre förstås.

Absolut. Bara du har en bra internetuppkoppling. Det bästa är ändå om du kan vara med på seminarierna, framförallt starten.

Skolans policy är att du bara får studieuppehåll vid läkarintyg. Om du är osäker på att hinna med kursen så rekommenderar vi att avvakta och gå kursen när det passar bättre. Våra kurser startar både höst och vår.

Övrigt

Svar: I dagsläget erbjuder vi endast kurser i Stockholm. Vi erbjuder dock ett antal intensivkurser som kan vara av intresse för deltagare bosatta utanför Stockholm och du kan givetvis ta en av våra distanskurser, oavsett var du bor!

Svar: Ja det är möjligt att läsa flera kurser på en gång. Däremot ser vi gärna att du funderar på om det är optimalt. En del av våra kurser kräver väldigt mycket tid och engagemang. Då kan det vara en fördel att endast läsa en i taget för att få ut maximalt av din investerade tid.

Svar: På Berghs undviker vi att skriva ut kursmaterial. Våra föreläsare är yrkesverksamma och uppdaterar ofta sina presentationer i sista stund, så för att du ska kunna få den mest aktuella versionen får du tillgång till den digitalt efter lektionen via din utbildningskoordinator eller kursansvarig. Det är också en liten men viktig sak vi kan göra för att ha en positiv inverkan på miljön.

Svar: Här hittar du mer information om att läsa en kurs på Berghs. Du kan också chatta med oss eller skicka ett mejl till info@berghs.se Nyfiken på vad tidigare deltagare tyckte om sin tid på Berghs? Då är vår artikelserie Efter kursen något för dig. Läs och låt dig inspireras!

Svar: Våra lokaler är anpassade så att alla med lätthet ska ha tillgång till klassrum, toaletter, aulan och vårt café, men kontakta gärna kursens utbildningskoordinator eller info@berghs.se i förväg så att vi kan hjälpa dig på bästa möjliga sätt.

Svar: Ja, det går bra. Du köper ett presentkort via denna länk. Presentkortet finns i följande belopp; 5.000 kr, 10.000 kr, 25.000 kr, 50.000 kr och 100.000 kr. Presentkortet är giltigt i 2 år från inköpsdatum. Avtalet anses ingånget den dag presentkortet inhandlas på vår hemsida. Presentkortet kan användas som delbetalning. Kvarvarande belopp kan utnyttjas vid senare tillfälle dock senast inom 2 år från inköpsdatum. Det går inte att få beloppet från presentkortet eller resterande belopp utbetalt. Eventuellt restbelopp bortfaller efter giltighetstiden.

Svar: Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar. Här är våra bästa tips på var du kan börja leta!.

Svar: Nej, de kurser som ges på skolan på dag- och kvällstid har fokus på klassrumsundervisning och det gemensamma lärandet på plats, i rummet. Vi har dock ett stort utbud av distanskurser som vi rekommenderar att du tittar närmare på.

Svar: Synpunkter, beröm och förbättringsförslag
Det finns ingenting som är så bra att det inte kan bli bättre! Hör gärna av dig med synpunkter, beröm eller förslag till förbättringar. Du kan välja att kontakta kursens utbildningskoordinator, prata med någon i vårt serviceteam eller skicka ett mejl till info@berghs.se. Tack vare dina synpunkter hjälper du oss att bli ännu bättre!

Klagomål
Om du är missnöjd med en kurs ber vi dig att alltid kontakta oss skriftligen. Antingen via brev eller mejl till kursens utbildningskoordinator.

Under vissa omständigheter kan du reklamera kursen enligt konsumenttjänstlagens regler om fel i tjänst. Om vi inte kommer överens kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) via www.arn.se eller per post till: Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm. Vi kommer att följa ARN:s beslut. Du kan läsa mera om dina rättigheter på Konsumentverkets webbplats.

Svar: Det går tyvärr inte att svara enkelt på, men säkert är att en kurs eller heltidsutbildning på Berghs ger dig bättre förutsättningar. Efter din utbildning handlar det om dina ambitioner i kombination med dina tidigare erfarenheter, kontaktnät och personliga driv. På Berghs garanterar vi dig ökade kunskaper inom det område du studerar och ett utökat kontaktnät. Ibland krävs det fler kurser och ibland räcker det med en kurs för att du ska ha möjlighet att byta jobb eller karriär. Här är 7 tips till dig som funderar på att byta jobb.

Svar: Du kan parkera din cykel till vänster om huvudentrén, vid Tengelinsgatan 3. Observera att vi inte förvarar privata cyklar inomhus.

Svar: Längs med Bobergsgatan finns det parkeringsplatser (Taxa 3). Det finns även en grusplan med parkering i närheten, kallad Gasverket parkering. Infart till denna är vid Bobergsgatan 80 och det är en betalparkering. Skulle det vara fullt finns det även infartsparkering vid Ropstens station.

Svar: Nej, tyvärr kan du inte ta med sig hund till skolan pga allergirisk för andra kursdeltagare och övriga som vistas i vår skolmiljö.

Svar: Här hittar du Berghs information om detta: https://www.berghs.se/info-gallande-covid-19/

Svar: Alla studenter, kursdeltagare, personal och lärare ska stanna hemma vid minsta sjukdomssymtom. Meddela alltid din utbildningskoordinator (och gärna även kurs/programansvarig) om du misstänker att du har covid-19 eller om du är bekräftad smittad – detta så att vi kan förhindra en smittspridning på skolan.

Hittade du inte svaret på din fråga här ovan? Testa då att leta här eller chatta med oss. Här hittar du 5 tips för att hitta rätt kurs.