Apotek Hjärtat

Med siktet inställt på de globala målen har vi tagit fram en kampanj som lyfter uppmärksamheten kring preventivmedel och dess ojämställda läge. Med kampanjen “En ond Spiral” väcker vi initiativet bland män att ta ett större ansvar.

PROJEKTBESKRIVNING

Vi har de senaste 4 veckorna arbetat för att, genom kommunikation, öka medvetenheten om ojämställdhet mellan kvinnor och män i förhållande till preventivmedel. 

Research visar att 80% av männen vill att det ska vara jämnt fördelat ansvar att skydda sig men bara 30% hade varit villiga att ta ett manligt p-piller om det fanns tillgängligt.

Till skillnad från kvinnan är männen generellt mindre ansvarsfulla och har en outtalad tillit till att kvinnan löser preventivmedel. 

I kampanjen En ond spiral, ska Apotek Hjärtat genom sin “manliga spiral” få män att förstå problematiken och vilja ta ett större ansvar. 

Detta för att bryta den onda spiralen av ett bristande ansvar hos män och komma ett steg närmare ett mer jämställt samhälle.

Genom att marknadsföra den manliga spiralen mot män är syftet att väcka en känsla av obehag men också en förståelse till en problematik dom annars inte visste fanns. 

Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Emil SörensenArt Direction/Copy
Ella SilfverhjelmCommunication Design
Emma SchlyterGrowth Marketing
Sara Rizell MontanProduktions­ledning
Hanna WiikPublic Relations
Paula LundgrenStrategisk Kommunikation
Tom MurrayStrategisk Kommunikation