Axfood
Vi måste prata, prata om matsvinn. Att sätta ord på något gör det enklare att förändra ett beteende och därför föreslår vi att Axfood trycker upp Livsmedelsverkets egna språk, svinniskan, på en flaska fylld med svinnsmart juice som du kan fylla upp igen i deras butiker. Det är dags att bli flytande på svinniska.
PROJEKTBESKRIVNING
Axfoods nya kampanj “Flytande på svinniska” är skapad som en informativ kampanj i syfte med att framhäva Axfood som en hållbar och genuin aktör i branschen. I tider där pris är den mest relevanta faktorn glöms hållbarhet och ekologi bort och företag lägger arbetet med de globala målen åt sidan.
Kampanjen “Flytande på svinniska” är framtaget för upplysa om matsvinnet och i förlängningen även minska det, samtidigt tar Axfood en ståndpunkt och bygger en positiv attityd kopplat till varumärket.
Genom att upplysa orden i svinniskan sprids kunskap och det blir en faktor i att ändra beteendemönstret hos konsumenterna. Uppmärksammas matsvinnet bättre så tänker även hushållen en extra gång innan de låter mat få till svinn.
Denna kampanj blir då inte bara en kraft för ett mer hållbart samhälle utan bidrar också ur ett ekonomisk syfte för konsumenter i tuffa tider.
Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Clara-Fanny Nordström Pagh | Art Direction/Copy |
Elin Damberg | Communication Design |
Marcus Lindström | Digital Design & Strategy |
Emma Broberg | Growth Marketing |
André Ferreira Barbosa | Produktionsledning |
Emilia Burman | Public Relations |
Simon Gassim Bornhall Samake | Strategisk Kommunikation |