Budbee
Vad har våra paket för faktisk vikt i klimatpåverkan? Och hur kan leveransföretag leverera bättre paket, med mindre bagage?
PROJEKTBESKRIVNING
De flesta som köper saker online vet om att klimatet påverkas negativt av vår konsumtion.
Men när det kommer till just shoppning så väljer vi att vara naiva och när man beställer en tröja så kanske man tänker att “det är ju bara en tröja”.
Men problemet är att det är ju inte bara en tröja. Det är ca 100 miljarder tröjor som produceras varje år.
Detta mynnade ut i kampanjen “The world’s heaviest t-shirt” som är en digital hemsida med en t-shirt som ska representera snabbköpet och fast fashion. Initiativet ska visualisera att det inte bara är en tröja.
På hemsidan för “The world’s heaviest t-shirt” kan man se vad en tröja har haft för faktiskt vikt, alltså klimatavtryck, och man kan även se hur många tröjor som denna som köpts i en real-uppdatering av världens e-handel.
Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Hanna Blomstrand | Art Direction/Copy |
Emma Gundersen | Communication Design |
Sofia Bolinsson | Digital Design & Strategy |
Fabian Linetti | Growth Marketing |
Axel Rosén | Produktionsledning |
Ida Samarikoff | Public Relations |
Märtha Sjöstedt | Strategisk Kommunikation |