Fishbrain
Forskarna är överens - det effektivaste sättet att tackla överfiske och dess konsekvenser är genom att byta ut industriell fångst mot lokal fångst. Varför lär vi inte våra barn att fiska i samma utsträckning som vi lär dem att cykla eller simma? Vi bemöter frågan i vår kampanj “Fishing patches”.
PROJEKTBESKRIVNING
Om fler börjar självförsörja sig med fisk så hinner haven återställa sig. Så hur får vi folk att vilja börja fiska? Genom Fishing Patches - fiskebranschens svar på Simborgarmärken. Oddsen är att du själv hade en sidensköld där du samlade dina simborgarmärken, eller kanske har barn som gör det just nu. Till skillnad från att lära sig cykla eller läsa så glömde man nästan bort att simskolan var en lärande process. Många ville helst bara simma så mycket som möjligt och samla sina märken för att sedan kunna stoltsera med medaljerna hemma. Det handlade inte om simningen i sig, utan om belöningen man fick efteråt.
Genom FishBrains app presenterar vi en digital motsvarighet till de klassiska simborgarmärkena samt ett fysiskt komplement som går att köpa hem från deras hemsida. Konceptet är detsamma - medaljer som ökar i svårighetsgrad och slutligen leder till att du kan fiska helt självgående.
Genom detta initiativ ser vi hur såväl barn som vuxna kan återfinna glädjen i att lära sig en livsviktig kunskap likt simning eller läsning - medans vår planet blir grönare för varje medalj som ges ut.
Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Elias Wirensjö | Art Direction/Copy |
Clara Hedman | Communication Design |
Mika Rydman | Digital Design & Strategy |
Elin Karlsson | Growth Marketing |
August Öhman | Produktionsledning |
Greta Peetre | Public Relations |
Ronja Wennman | Strategisk Kommunikation |