ICA

Varje år slängs det 100 000 ton mat från våra livsmedelsbutiker då många matvaror hinner nå sitt bäst-före datum. FN har satt upp som mål att halvera det globala matsvinnet till 2030. ICA har det som mål redan till 2025. Så hur löser vi det? Vi ska fatta oss kort. Och gott.

PROJEKTBESKRIVNING

ICA strävar efter att minska sitt matsvinn. Konsumenten strävar efter att sänka sina matkostnader, nu mer än någonsin. Två behov med egentligen en och samma lösning. För hållbar konsumtion behöver nödvändigtvis inte vara dyrt. Problemet är att majoriteten av kunderna endast förknippar hållbart handlande med ekologiskt och närproducerat. Hela 72% associerar alltså inte hållbart handlande till matsvinn.

Försäljning av “kort datum”- varor är en viktigt del för att ICA ska kunna nå sitt mål med minskat matsvinn. Vi har besökt ett flertal ICA butiker för att se hur de idag presenterar sina “kort datum”-varor, och det är väldigt tydligt att de själva inte väljer att prioritera dessa i sina butiker. Var på kunden får känslan av att det känns lite skamlig och snålt att gå och rota i lådan, än något smart som både gynnar plånboken och klimatet.

Så hur skulle vi kunna hjälpa ICA att lyfta fram dessa ”kort datum”-varor, och på så sätt kombinera dessa två behov?

Det är dags att varorna får sin egna stående sektion – Kort och Gott. En mer välkomnande, strukturerad och fräsch hylla. Etiketternas design är uppdaterade och påminner kunden om att man kan frysa in varan man inte hinner använda. Även hemsidan kommer uppdateras med den nya kategorin där konsumenterna får ta del av utbudet online.

Med en ny paketeringen och kommunikation vill vi göra det enkelt och lättsamt för kunder att spara pengar, ICA att minska sitt matsvinn, och tillsammans nå det globala målet 2030. Nej förresten, 2025.

Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Stella JeanssonArt Direction/Copy
Alma Dias-TaguatingaCommunication Design
Marc EllowDigital Design & Strategy
Antonia RöschGrowth Marketing
Simon HallströmProduktions­ledning
Elina ErikssonPublic Relations
Tyra SvalanderStrategisk Kommunikation