Kicks

Många män upplever osäkerhet kring sitt utseende efter för många timmar framför webbkameran, ett fenomen kallat Zoom dysmorphia. Föråldrade mansideal och avsaknad av kunskap ska inte hindra män från att vara kreativa och utforska vad sminkvärlden har att erbjuda. KICKS vill göra skönhet tillgängligt för alla och vår idé är därför att KICKS lanserar ett digitalt sminkfilter, kallat Cam Cosmetics, som är framtaget specifikt för män och applicerbart i Zoom.

PROJEKTBESKRIVNING

Digitala möten blev allt vanligare i samband med pandemin 2020. Många trivdes med att arbeta hemifrån, men ett nytt problem uppstod samtidigt. Zoom dysmorphia, som avser utseendekomplex kopplat till det egna ansiktet på skärmen. Även om det drabbar både män och kvinnor, blev effekten allra störst för männen. Statistik visar att mäns vilja att försköna sitt utseende är större nu än någonsin. Skönhetsprodukter är emellertid inte lika tillgängligt för män som för kvinnor, och framförallt så känner sig många män hindrade av föråldrade mansideal och könsnormer i samhället.

Därför känns det självklart att KICKS introducerar ett digitalt sminkfilter, kallat “Cam Cosmetics”, för Zoom, och som är skalbart till andra digitala plattformar där människor möts. Lätt att använda och skapat för just män. Ett första steg mot att män ska våga närma sig smink. Vi tycker att Zoom är ett fantastiskt forum för kommunikation – och KICKS ska göra det enklare att trivas där. Med diskreta och effektiva sminkeffekter kan man med filtret se hur man hade sett ut med smink. Effekterna fokuserar mest på att subtilt framhäva och tona ned, i syfte att visa att smink inte nödvändigtvis behöver vara demonstrativt. Det är också den typen av sminkning som män, generellt sett, är mest intresserad av. Målet med filtret är att få de som vill sminka sig att våga göra det och väcka ett intresse för dem som ännu kanske inte övervägt smink.

Skönhetsindustrin har sedan länge fokuserat på primärt kvinnor, och tröskeln för att attrahera män till att använda deras produkter har ansetts hög. Med “Cam Cosmetics” kan KICKS bidra till att sänka den tröskeln. Genom att ge männen ett sätt att prova smink utan att behöva gå till en affär, eller dedikera något annat än ett enkelt knapptryck, blir smink mer tillgängligt och genusöverskridande än någonsin. I förlängningen kommer “Cam Cosmetics” bidra till en avdramatisering av manligt smink, och smink i allmänhet, vilket ger männen frihet att utforska skönhet på egna villkor. Steg för steg kommer rigida könsroller att försvinna och män kommer slippa våndas över sin okunskap om skönhetsprodukter och framförallt må bättre i sig själva. Skönhet är för alla!

Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Klas KalderénArt Direction/Copy
Olivia JagarinacCommunication Design
Antonia BergDigital Design & Strategy
Ines Horn Growth Marketing
Billy WollProduktions­ledning
Linnéa OlssonPublic Relations
Evelina BeyeneStrategisk Kommunikation