Lyko
“One Shade Fits All?”. Självklart inte.
Lyko uppmärksammar vithetsnormen och exkludering av svarta inom sminkindustrin. Med lanseringen av Shade ID kan nu alla hitta sin perfekta basfärg, utan att behöva navigera sig igenom ett hav av produkter som är skapade för någon annan.
PROJEKTBESKRIVNING
Skönhetsindustrin har länge präglats av en vithetsnorm där ljusa färger premieras och produceras av varumärken i överflöd. Svarta sminkintresserade har länge fått dela på ett fåtal mörka nyanser där undetonerna ofta lämnar mer att önska. Lyko lanserar därför Shade ID, en testerkarta som underlättar för alla att hitta sin perfekta basfärg - oavsett hudfärg. Kartan görs i åtta olika upplagor med sex olika färger per karta som alla varierar något i djup och underton. På Lykos hemsida kan man skriva in den färgkod som matchar ens Shade ID och bara visas de produkter och färger som är garanterade att passa en. Med Shade ID kan vi demokratisera sök- och köpprocessen och jämna ut skillnaderna i hur lätt det är för vita och svarta personer att hitta sin rätta färg.
I samband med det lanseras även kampanjen “One Shade Fits All?”. Med ett uttryck lånat från modebranschen ämnar kampanjen att uppmärksamma hur vita personer lyfts fram av skönhetsindustrin och hur svarta personer åsidosätts och exkluderas.
Smink ska vara lika roligt och lika tillgängligt för alla - oavsett hudfärg.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Rebecka Rydgren | Art Direction/Copy |
Mie Roesgaard | Communication Design |
Jakob Aspenblad | Digital Design & Strategy |
Mohammad Mehrvash | Growth Marketing |
Nicole Bagiaras | Produktionsledning |
Ulrika Olsio | Public Relations |
Engla Rustman | Strategisk Kommunikation |