Polestar

Idag finns det ett problem som berör hela världen. Kännedomen om de Globala målen ligger på endast 36%. Hur ska vi kunna uppnå 17 globala mål 2030 om medvetenheten om målen är så låg? Polestars bilar är perfekta reklamytor, ögon dras till dem – så om vi använder dessa för att informera om de globala målen så kan vi uppnå högre kännedom samt stöd för organisationer som jobbar med dem. 

PROJEKTBESKRIVNING

Polestar är i en stark position att med hjälp av deras målgrupp och bilar hjälpa till att uppnå FN:s globala mål. Därför har vi skapat kampanjen “The Global Poles” som grundar sig i att öka kännedomen om de globala målen, samt hjälpa arbetet med att uppnå dem. Polestar kommer till en början släppa 4 nya färgval till deras bilar och dessa färger kommer vara kopplade till ett specifikt globalt mål.

Alla globala mål har en viss färg kopplad till sig, och det är alltså dessa färger som bilarna kommer prydas med. Till exempel är Mål 13: Havet och Marina resurser blå, varpå en blå bil kommer att kopplas till just det målet. För varje specialdesignad bil som köps, doneras en summa pengar till en organisation som jobbar med att uppnå det mål som kopplas till färgen, i detta fall med den blå bilen går pengar till The Ocean Cleanup

Polestar ger redan sina kunder möjligheten att specialanpassa bilarna på hemsidan.

Kunderna befinner sig alltså i en situation redan idag där de spenderar stora pengar på relativt små detaljer, och här vi vill möta dem. Där det idag är naturligt att lägga tusentals kronor på en till synes mindre detalj, kan det också bli naturligt att lägga liknande summor på en viktig detalj som bidrar till de globala målen.

För att lansera kampanjen kommer fyra boxar placeras på sceniska platser, varje box brandad efter ett globalt mål. Boxarna kommer inte stå var som helst utan det finns en tydlig koppling mellan platsen och målen de representerar. Boxen som tar fokus på målet för ökad jämställdhet kan exempelvis placeras på Nya Zeeland, landet som var först i världen med kvinnlig rösträtt. Sedan vid ett förutbestämt datum och tid kommer sedan alla fyra boxar öppnas och avslöja The Global Poles för världen. 

När Polestar släpper nya bilar, så kommer dem med hjälp av denna kampanj välja nya mål att tackla och upplysa om, så att när vi når år 2030 så har Polestar jobbat med att uppnå alla 17 mål.

Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Matilda HolmqvistArt Direction/Copy
Jonathan SandbergCommunication Design
Emmelie TidermanDigital Design & Strategy
Walter KotilainenGrowth Marketing
Lowa WesselProduktions­ledning
Sanna NylindPublic Relations
Johan BaudeStrategisk Kommunikation