Rusta

För Rusta och FN:s globala mål 12 har vi tagit fram “Rustaurera”. Ett affärskoncept och en kommunikationslösning som ska få folk att restaurera sina möbler - för en hållbar konsumtion och produktion.

PROJEKTBESKRIVNING

Varje år slängs det 10 miljoner ton möbler bara i EU. Genom ökad tillgänglighet, trendkänslighet och prisvärdhet har vi utvecklat en ohållbar konsumtion av heminredning. En stor del av det som slängs går fortfarande att använda efter lite kärlek och omvårdnad och många svenskar säger att det är viktigt att återanvända våra möbler. Trots detta väljer många fortfarande att slänga dem. En vanlig uppfattning är att det är tidskrävande, krångligt och tråkigt att ta hand om våra möbler. Men vi tror också att det är en fråga om tillgänglighet!

För att främja hållbar konsumtion och produktion ska Rusta lansera det nya konceptet “Rustaurera”. En ny avdelning dedikerad till möbelvård som underlättar och skapar trenden att Rustaurera. Genom att samla alla lämpliga produkter för möbelvård och restaurering under en och samma avdelning kommer Rusta göra det lätt att tillgå det man behöver. Rusta har redan ett lämpligt sortiment, men det kommuniceras inte eller sorteras inte utefter den kategorin. Vår kommunikationslösning har till syfte inspirera och utbilda Rustas konsumenter kring fördelarna med att Rustaurera. De flesta vet redan att det är skadligt för miljön att överkonsumera. För att öka incitamentet att Rustaurera har vi dessutom gjort en kommunikation som ska få folk att känna en emotionell koppling till sin heminredning. Genom att lyfta vilka trotjänare de är och att vi delar minnen, blir det svårare att slänga våra möbler - och att Rustaurera blir det självklara valet när man ska restaurera.

Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Ellen AlmqvistArt Direction/Copy
Isak HagbergCommunication Design
Miriam RosenströmDigital Design & Strategy
Hampus EngelhardtGrowth Marketing
Emil OrwarPublic Relations
Olivia LönnStrategisk Kommunikation
Amanda HjelleStrategisk Kommunikation