HK Scan
I samband med FN:s hållbarhetsmål “hållbar konsumtion och produktion” vill vi att Scan ska lansera ett nytt koncept: Andra “bullar”, en mix av vego- och köttbullar, för att minska tröskeln till den gröna hyllan. Kampanjen ska främja en mer hållbar konsumtion genom att “smyga in” grönsaker och introducera vegetariska alternativ till dem som vanligtvis inte äter det.
PROJEKTBESKRIVNING
Vi har noterat att allt fler konsumenter är medvetna om att man bör äta mindre kött för att det ska vara hållbart för miljön. Men trots detta är det svårt att anamma nya vanor och konsumera vegetariska alternativ om man inte redan gör det. Med denna bakgrund vill vi göra valet enklare genom att skapa en produkt som är en kompromiss av både kött och vego.
Produkten består av en mix av vanliga köttbullar och vegobullar, där konsumenten inte känner till innehållet, om man inte läser på innehållsförteckningen. Förhoppningen är att fler konsumenter ska våga testa detta positiva roulett-liknande koncept och sedan börjar köpa de vegetariska alternativen framöver, utan att helt utesluta köttprodukter. Det ska vara ett litet steg mot en mer hållbar kost, utan att konsumenten tilldelas en identitet som “vegan” eller “vegetarian”.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Selma Omar Costa | Art Direction/Copy |
Victor Sventoft | Communication Design |
Julia Löfqvist | Digital Design & Strategy |
Elsa Soläng | Produktionsledning |
Arian Dehoky | Public Relations |
Vera Bergman | Public Relations |
Arvid Öman | Strategisk Kommunikation |