1000 Skis
En skida har en livslängd på ca 100 dagar och för den som åker mellan 1-2 veckor per säsong, borde man ha en skida i minst 10 år. Å andra sidan byter den genomsnittliga skidåkaren skidor innan de blir dåliga. "Collect the lines" är en kampanj som uppmuntrar skidåkare att behålla sina skidor.
PROJEKTBESKRIVNING
1000skis är ett svenskt skidföretag. De producerar hållbara skidor med en twist, och struntar i kortlivade trender ved att satsa på en och samma röda design varje säsong.
Å andra sidan, om en produkt ser likadan ut från säsong till säsong, är det inte längre någon sug förknippad med köpet. Det är därför en utmaning att skidorna endast är röda. Även om kunden köpte skidorna finns det också en risk för att de slängs innan de är trasiga, för att det kommer andra modeller från andra skidmärken.
Vi vill få folk att behålla sina skidor, genom att skapa en form av belöning och ge dem känslan av att "något nytt" händer varje år, utan att faktiskt producera nya kollektioner.
"Collect the lines" är en kampanj som uppmuntrar skidåkare att behålla sina skidor, med att samla linjer. Varje år får alla som köpt skidor från 1000skis ett mail där du kan beställa hem årets linje i form av ett klistermärke du fäster på din skida. Linjerna kommer att symbolisera hur länge du har åkt dina skidor, och vill vara unik, precis som de linjerna du åker i backen och de linjer som kommer med åldern.
Kampanjen skapar en unik möjlighet åt 1000skis att föra en nära och långvarig dialog med kunderna, vilket skiljer dem från andra skidmärken. “Collect the lines” riktar sig till konsumenter som köper nya saker för att det är nytt och trendigt, inte för att de är slitna eller trasiga. Med detta hoppas vi att vi förändrar folks syn på konsumtion och att det ska bli något ärofullt med att ha sina grejer ett längre tag.
Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Cajsa Winqvist | Art Direction/Copy |
Björn Hugo | Communication Design |
Linnea Håkansson | Digital Design & Strategy |
Elias Agardh | Growth Marketing |
Vanessa Lehmann | Produktionsledning |
Amanda Larsson | Public Relations |
Pernilla Forsman | Strategisk Kommunikation |