Adlibris
Att kunna läsa innehållsförteckningen på en läkemedelsförpackning eller baksidan av ett mjölkpaket är något vi tar för givet att alla vuxna kan. Men så ser verkligheten inte ut.
Med vår kampanj Adverba lanserar Adlibris en memory app för människor med lässvårigheter.
PROJEKTBESKRIVNING
1 av 10 svenska vuxna har svårt att läsa. Det vill vi ändra på.
Adlibris nya kostnadsfria app Adverba erbjuder ett memory-baserat spel. I spelet parar man ihop bilder med enkla ord. Appen har två funktioner; träna på ord eller spela memory.
Beroende på vilka ord man vill öva på finns det olika kategorier att välja mellan. Till exempel ord som ofta förekommer i matbutiken eller viktiga ord på etiketter. Svarar man rätt på ordet får man poäng. Poängen man samlar blir sedan till förmåner som går att använda på Adlibris hemsida.
Syftet med kampanjen är främst att hjälpa människor som har svårt att läsa att få en lättare vardag - genom att lära sig nya ord och språket i helhet. Men också att öka människors medvetenhet kring de dagliga utmaningarna som uppstår hos människor med lässvårigheter, och på så sätt motverka stigmat kring problemet.
Adverba - välkommen till ordet.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTGYSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Mira Claesson | Art Direction/Copy |
Linn Spångberg | Communication Design |
Johanna Eriksson | Digital Design & Strategy |
Karl Persson | Growth Marketing |
Erica Bydin | Produktionsledning |
Vanja Vujicic | Public Relations |
Emme Kerj | Strategisk Kommunikation |