Carlsberg
1 av 6 människor i världen saknar tillgång till rent dricksvatten. Hur kan Carlsbergs nya sexpacks-lösning belysa detta problem? Med ”probably the best idea in the world” såklart.
PROJEKTBESKRIVNING
Det råder vattenbrist på flera platser i vår vackra värld. Att öl innehåller en hel del vatten är troligtvis ingen nyhet. Att 1 av 6 människor på planeten saknar tillgång till rent dricksvatten är nog desto mer okänt. Hur kan Carlsberg, som en av världens största dryckesföretag, hjälpa till att förebygga den rådande vattenkrisen? Genom att dra ner på deras vattenanvändningen i deras produktionsprocess såklart.
Carlsberg Blue - ”The One in Six-pack” är en ny tappning av det klassiska sexpacket. För att väcka uppmärksamhet om det faktum att 1 av 6 människor saknar tillgång till vatten har vi valt att ta bort 1 av 6 öl från paketet. Den tomma platsen kommer istället att prydas med logotypen för det globala målet vi utgått ifrån: Mål 6 - Rent vatten och sanitet för alla.
Det nya sexpacket kommer även att förses med viktig information om varför Carlsberg gör detta och vad initiativet faktiskt innebär. Men det mest halsbrytande av allt är kanske att det välkända gröna sexpacket nu blir blått. Att dricka Carlsberg Blue kommer bli ett statement.
Go Green. Buy Blue.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Lucas Klarén | Art Direction/Copy |
Lindy Dyvelcrona | Communication Design |
David Paripovic | Digital Design & Strategy |
Vendela Bjurberg | Growth Marketing |
Beatrice Göthberg von Troil | Produktionsledning |
Majken Waldersten | Public Relations |
John Janér | Strategisk Kommunikation |