Lynk & Co
Många sporter och utomhusaktiviteter är idag beroende av väder och vind, vilket kan skifta under snabba skeenden. Att fort ta sig till rätt strand för surfingen eller ultimata skogsområdet för bärplockning kräver flera förutsättningar. Timing, planering och inte minst färdmedel är centralt. Genom Lynk & Co nya tjänst Lynk Up & Get Out erbjuds en möjlighet till enkel transport och samåkning anpassat efter väderprognosen.
PROJEKTBESKRIVNING
Lynk & Co lanserar en ny tjänst i sin app för att underlätta för stadsborna att delta i aktiviteter och sporter i naturen. Idén är utformad utifrån ett av hållbarhetsmålen och fokuserar på att uppnå hållbar konsumtion och produktion genom att öka allmänhetens kunskap om hållbar en livsstil. Genom att erbjuda en tjänst som gör det enklare att utföra sin extremsport eller ta steget till att prova på någon ny utomhusaktivitet tror vi på en ökad medvetenhet och omtanke kring naturområdena.
Tjänsten kommer utgå från väderprognoser som matchar de aktiviteter konsumenten angett sig vara intresserad av. Vind, årstider och andra väderförhållanden kommer att ge utslag i form av notiser där användaren informeras om att önskemål av aktivitet och vädret är en match. Därefter kommer profiler med samma intresse paras ihop och bilda en samåkningsgrupp med en Lynk-bil. På detta vis kan stadsborna samåka i Lynks hybridbilar till svampstället, mountainbikespåret eller varför inte till skidbacken och få ta del av vår vackra natur.
Vi ser idag ett stort intresse hos personer som bor i storstadsmiljö att ta sig ut i naturen, där bilägande i många fall anses vara en förutsättning för att kunna utöva sin utomhussport. Med Lynk Up & Get Out erbjuds ett alternativt transportsätt som både gör naturen mer tillgänglig och samtidigt uppmuntrar till bildelning.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Marcus Rönne | Art Direction/Copy |
Rebecka Alveborg | Communication Design |
Ellen Norgren | Digital Design & Strategy |
Viktor Irmér | Growth Marketing |
Christine Havmark Wells | Produktionsledning |
Miranda Fredriksson | Public Relations |
Jens Brolin | Strategisk Kommunikation |