Matsmart
Vi såg att 40% av all frukt och grönt som produceras i världen blir svinn – och att i
Sverige så är banan den mest slängda frukten. En stor andel är ensamma bananer som rivs bort från sin klase. Bunch’Em är ett initiativ från Matsmart som ska rädda singel-bananerna och minska på svinnet bland färskvaror.
PROJEKTBESKRIVNING
När vi handlar bananer väljer vi oftast att handla dom i klasar, men för att få hem den perfekta klasen river vi av bananer som sedan hamnar vid sidan av. Det här beteendet gör att de ensamma bananerna är den frukt som slängs mest i svenska matbutiker.
Matsmart vill uppmärksamma detta genom att skapa en lösning som både minskar svinnet i butik, men också i hemmet. ”Bunch’Em” är en produkt gjord på nedbrytbar plast, som fäster de ensamma bananerna på en artificiell klase. Den skyddar också frukten från etylengas som annars skyndar på mognadsprocessen, så att din banan håller längre, vilket resulterar i att färre slängs. Med den här produkten kan du också plocka på dig olika bananer efter den mognadsgrad du önskar, vilket gör att bananerna mognar i olika tempo, satt du har perfekta bananer hela veckan.
Med Bunch’Em vill inte bara uppmärksamma problematiken kring hur mycket frukt och grönt som slängs, utan också ha en faktisk lösning på problemet som kan skapa en beteendeförändring.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON:
GRUPPMEDLEMMAR
Mortimer Hedman | Art Direction/Copy |
Katja Olsson | Communication Design |
Manjuli Ranasinghe | Digital Design & Strategy |
Clara Corina Imre | Produktionsledning |
Robin Danielsson | Public Relations |
Frida Gäbel | Strategisk Kommunikation |
Hanna Westerberg | Strategisk Kommunikation |