PostNord

Kärleken är bara ett postombud bort. Med en kommunikationskampanj fylld utav kärlek  och energi kommer vi upplysa PostNords kunder och samhället i stort om de negativa effekterna  hemleveranser har på miljön. Samtidigt stärker vi PostNords varumärke genom denna kärleksfulla  och positiva kampanj för en hållbar romans

PROJEKTBESKRIVNING

I framtagandet av PostNords kommunikationskampanj - En hållbar romans - har vi valt att fokusera  på det 13:e globala målet, ”Bekämpa klimatförändringarna". PostNord som företag har redan gjort  flertal framsteg för klimatet och har som ambition att bli helt fossilfria 2030.  

Det är ingen hemlighet att dagens konsumtionsbeteende och e-handeln har en negativ  miljöpåverkan. Hela 90% av alla svenska internetanvändare köpte något via e-handel under år 2021  och efter pandemin blev hemleveranser vanligare. När det kommer till städers klimatavtryck, så står  “last mile”, när paketen levereras till varje separat ytterdörr, för 30% av städers koldioxidutsläpp.  Det hade varit mycket klimatvänligare att välja leverans till ombud istället. Men många är inte  medvetna om hur negativt hemleverans faktiskt är.  

Att ändra på beteenden och bekvämligheter är inte lätt för någon, trots en brinnande klimatkris. Vi  undersökte därför vår målgrupps vardagliga problem och hur vi skulle kunna slå ihop två problem  till ett och på så sätt bidra till att fler väljer leverans till ombud. Sverige är ett av de mest singeltäta  

länderna i världen, 6 av 10 svenskar känner sig ensamma och statistiken visar att över en miljon  svenskar är aktiva på dejtingappar. Så, om kärleken står på spel, kanske kan vi då få singlar att göra  mer för klimatet?  

Genom kampanjen - En hållbar romans - vill vi få singlar att välja postombud framför hemleverans.  Ditt närmsta postombud blir potentiellt platsen du lämnar med mycket mer än ditt paket, du lämnar  med ett fjärilar i magen och starten på en hållbar romans. Med annonsering på stan, i  kommunaltrafiken och runt om populära postombud vill vi uppmärksamma om vår kampanj och  PostNords klimatarbete och få singlarna att förstå att kärleken är runt hörnet. Målet med alla dessa  uttag är att driva trafik till kampanjens landningssida där vi lyfter klimatfrågan och ger tips på  grönare val i vardagen. 

Med kampanjen - En hållbar romans - vill vi bidra till att minska utsläpp samt utbilda allmänheten  kring hemleveransens effekter och på så sätt komma en bit närmare att nå det 13:e klimatmålet. 

Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.


KONTAKTPERSON

solutions@berghs.se

GRUPPMEDLEMMAR

Saga EricksonArt Direction/Copy
Linneá SonkaCommunication Design
Filippa PerssonDigital Design & Strategy
Hampus SöderströmGrowth Marketing
Nafiis BarkhadleProduktions­ledning
William AnderssonPublic Relations
Jennifer YaldaStrategisk Kommunikation