PostNord
Kärleken är bara ett postombud bort. Med en kommunikationskampanj fylld utav kärlek och energi kommer vi upplysa PostNords kunder och samhället i stort om de negativa effekterna hemleveranser har på miljön. Samtidigt stärker vi PostNords varumärke genom denna kärleksfulla och positiva kampanj för en hållbar romans
PROJEKTBESKRIVNING
I framtagandet av PostNords kommunikationskampanj - En hållbar romans - har vi valt att fokusera på det 13:e globala målet, ”Bekämpa klimatförändringarna". PostNord som företag har redan gjort flertal framsteg för klimatet och har som ambition att bli helt fossilfria 2030.
Det är ingen hemlighet att dagens konsumtionsbeteende och e-handeln har en negativ miljöpåverkan. Hela 90% av alla svenska internetanvändare köpte något via e-handel under år 2021 och efter pandemin blev hemleveranser vanligare. När det kommer till städers klimatavtryck, så står “last mile”, när paketen levereras till varje separat ytterdörr, för 30% av städers koldioxidutsläpp. Det hade varit mycket klimatvänligare att välja leverans till ombud istället. Men många är inte medvetna om hur negativt hemleverans faktiskt är.
Att ändra på beteenden och bekvämligheter är inte lätt för någon, trots en brinnande klimatkris. Vi undersökte därför vår målgrupps vardagliga problem och hur vi skulle kunna slå ihop två problem till ett och på så sätt bidra till att fler väljer leverans till ombud. Sverige är ett av de mest singeltäta
länderna i världen, 6 av 10 svenskar känner sig ensamma och statistiken visar att över en miljon svenskar är aktiva på dejtingappar. Så, om kärleken står på spel, kanske kan vi då få singlar att göra mer för klimatet?
Genom kampanjen - En hållbar romans - vill vi få singlar att välja postombud framför hemleverans. Ditt närmsta postombud blir potentiellt platsen du lämnar med mycket mer än ditt paket, du lämnar med ett fjärilar i magen och starten på en hållbar romans. Med annonsering på stan, i kommunaltrafiken och runt om populära postombud vill vi uppmärksamma om vår kampanj och PostNords klimatarbete och få singlarna att förstå att kärleken är runt hörnet. Målet med alla dessa uttag är att driva trafik till kampanjens landningssida där vi lyfter klimatfrågan och ger tips på grönare val i vardagen.
Med kampanjen - En hållbar romans - vill vi bidra till att minska utsläpp samt utbilda allmänheten kring hemleveransens effekter och på så sätt komma en bit närmare att nå det 13:e klimatmålet.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Saga Erickson | Art Direction/Copy |
Linneá Sonka | Communication Design |
Filippa Persson | Digital Design & Strategy |
Hampus Söderström | Growth Marketing |
Nafiis Barkhadle | Produktionsledning |
William Andersson | Public Relations |
Jennifer Yalda | Strategisk Kommunikation |