Preem
Det finns en förlegad bild om att kvinnor skulle vara sämre än män på att köra bil, men all statistik pekar på raka motsatsen. Kör som en kärring är kampanjen som hyllar den kvinnliga körstilen som den verkliga förebilden för all hållbar körning. Som Sveriges största distributör av drivmedel tar Preem på sig ansvaret att inspirera fler män att köra som kärringar. Bra för både planet, plånboken och trafiksäkerheten.
PROJEKTBESKRIVNING
Det finns en felaktig fördom i samhället som säger att kvinnor är sämre bilförare än män. Bilen har historiskt sett ofta setts som mannens domän i familjen. Än idag är det mannen som kör i 8/10 hetorsexuella relationer. Eftersom det alltid sett ut på detta sätt, har det skapats en föreställning om att män skulle vara bättre bilförare än kvinnor. Att “köra som en kärring” är ett uttryck som fötts från denna misstolkning.
All fakta och statistik talar för att det faktiskt är tvärtom. Faktum är att män är inblandade i betydligt fler trafikolyckor. Under de senaste tio åren har så mycket som 76 % av dom omkomna varit män. Vilket bland annat beror på att de generellt tar större risker, har en tendens att överskatta sin körförmåga och bryta mot fler trafikregler än kvinnor. Mäns vårdslösa körning påverkar även i sin tur mängden bensin och bidrar därmed till en större negativ påverkan på klimatet.
Kommunikationskampanjer “Kör som en kärring” vill ifrågasätta den felaktiga fördomen som menar att kvinnor kör sämre än män genom att uppmana fler till att köra som en kärring. På så sätt kan Preem uppmana fler konsumenter till att ta ansvar för en mer hållbar körning och ökad trafiksäkerhet samtidigt som de höjer kvinnans roll i trafiken.
Kampanjer bygger på att Preem kommer erbjuda ett test i sin nuvarande app med totalt 10 frågor som belyser fördelar med en kvinnlig körstil och negativa effekter av en manlig körstil. Klarar du det så kallade kärringtestet, får du ett kärringkort som ger rabatt på drivmedel och andra förmåner.
Det är dags att hylla den kvinnliga körstilen som den verkliga förebilden för all hållbar bilkörning.
Det är dags för alla att Köra som en kärring!
Obs: Studentarbete i kursen "Explore Sustainability" på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Erik Günther | Art Direction/Copy |
Emelie Sturk | Communication Design |
Sara Ardalan | Digital Design & Strategy |
Hanna Jonsson | Growth Marketing |
Rebecca Ingers | Produktionsledning |
Ivar Forstadius | Public Relations |
Nathalie Gannås | Strategisk Kommunikation |