Skistar
Vår utmaning tog avstamp i det globala målet “God hälsa och välbefinnande för alla i alla åldrar”, vilket passar utmärkt för SkiStar. Vi såg en stor outnyttjad potential i en målgrupp som skidvärlden har glömt bort, de över 65. Dessutom kunde vi göra lite samhällsnytta och faktiskt hjälpa till att lösa ett stort folkhälsoproblem: fallolyckorna.
PROJEKTBESKRIVNING
Arbetet började med ingående research om målgruppen, 65+, deras hälsoutmaningar och deras relationer till fjällen och skidåkning. Ganska snabbt insåg vi att det var ett svar som återkom på frågan om varför man inte längre åker till fjällen: man är rädd för att ramla. Det är ingen inbillad rädsla. Varje år tar fallolyckorna 1600 liv bland de som är över 65 år.
Efter en djupdykning i ämnet fallolyckor och dess skrämmande statistik kom vi dock fram till en hoppfull insikt: “Det är inte fallet som skadar, det är hur man landar.” Och det kan vi göra något åt.
Detta ledde fram till kampanjen “Fallhöjd: 1,420m”, som grundas i att SkiStar lanserar sin egna fallskola där du lär dig att ramla rätt för att undvika skador. Kampanjen kommuniceras med klassiska annonser i tidningar, utomhus och på bussen, men även i radioformat.
Obs: Studentarbete i kursen ”Explore Sustainability” på Berghs School of Communication. Ett fiktivt exempel på hur en kommersiell aktör kan skapa värde för affären, konsumenten och samhället med hållbarhet i fokus.
VERKTYGSLÅDA
KONTAKTPERSON
GRUPPMEDLEMMAR
Ronja Svahn | Art Direction/Copy |
Sigrid Langenskiöld | Communication Design |
Joan Metto | Digital Design & Strategy |
Nora Louise Andersson | Growth Marketing |
Linn Nilsson | Produktionsledning |
Viktor Sommer | Public Relations |
Emmy Jacobsson | Strategisk Kommunikation |