Explore Sustainability 2023

I december gick kursen Explore Sustainability av stapeln, då Berghs heltidsstudenter under tre veckor fokuserade på att utveckla hållbara och kreativa kommunikationslösningar – denna gång för en skarp uppdragsgivare.

Berghs SOC x Electrolux Group

I år hade studenterna förmånen att jobba med Electrolux Group som trots att man satt offensiva vetenskapsbaserade klimatmål lyckats nå dem tre år före utsatt tid. 24 tvärdisciplinära arbetsgrupper satte tänderna i en omfattande brief med syfte att öka intresset för Electrolux Groups hållbarhetsarbete i allmänhet och deras årliga hållbarhetsrapport i synnerhet.

Att jobba med ett varumärke som redan gör så mycket på området är både en fin möjlighet i att en grundmurad trovärdighet finns att ta avstamp från, men det innebär också en utmaning i att komma på idéer som adderar nya perspektiv. Utmärkande för Berghs studenter är att de snabbt skaffar sig många verktyg för att hitta smarta insikter som leder fram till oväntade idéer, så samarbetet med Electrolux Group blev ett fint tillfälle att utmana studenterna i att testa sina färdigheter och kunden i att ställas inför okonventionella lösningar.

Här presenteras alla 24 kommunikationslösningar som spänner över allt från tvättmaskins-rave och kylskåpsoptimering till AI-näsor, kundgiftermål och en jakt på Robert Downey Jr.

Trevlig läsning!

Vänligen,
Vännerna på Berghs School of Communication


PS. Materialet på samtliga casesidor är producerat av studenterna inom ramen för kursen och ska inte ses som officiell kommunikation från Electrolux Group.