GRUPP 1: Cool off to heat it up

Den globala uppvärmningen utgör ett av de största hoten mot mänskligheten och det är ingen överdrift att säga att den påverkar i stort sett alla delar av våra liv.

Men visste du att den också kan påverka ditt sex- och kärleksliv?

GRUPPENS FÖRSLAG

En amerikansk studie visade att dagar över 26,7°C ledde till betydligt färre födslar åtta till tio månader senare, med en minskning på cirka 0,4% eller 1 100 färre födslar. Värmen kan påverka sexuell lust och ge känslor av utmattning när kroppen kämpar för att hålla sig sval. Enligt psykologiprofessor Katherine M. Hertlein vid University of Nevada, Las Vegas, kan ökad psykisk ohälsa till följd av klimatkrisen också påverka sexuell lust. Andra studier antyder att värme kan påverka menstruationscykeln, vilket kan försvåra naturlig graviditet. Det är här vi kommer in. Vår kampanj, "Cool off to heat it up", lyfter fram detta oväntade faktum och Electrolux Group leder vägen mot lösningar.

Vi vet att behovet av att hålla sig sval i hemmet ökar. Men det behovet ökar inte bara efterfrågan på produkter som kontrollerar vår inomhustemperatur, det ökar också markant utsläppen om ingenting görs. Antalet luftkonditioneringssystem i bruk förväntas öka från 1,2 miljarder idag till 4,5 miljarder år 2050, vilket skulle öka utsläppen med 90% fram till 2050 jämfört med nivåerna år 2017 om inga åtgärder vidtas. I Electrolux Groups senaste hållbarhetsrapport lyfts att de tar steget mot en mer hållbar framtid genom att ersätta miljöskadliga kemikalier i sina produkter, inklusive AC och luftrenare.

Vår kampanj handlar inte bara om att sälja produkter. Den handlar om att öka medvetenheten om hur klimatförändringar påverkar våra liv på oväntade sätt. Inte för att förminska andra konsekvenser av klimatförändringar, utan för att bredda diskussionen och lyfta oväntade konsekvenser, för att nå ut i bruset av all annan hållbarhets­kommunikation. Det handlar om att visa att Electrolux Group inte bara strävar efter en bättre planet utan också bättre välmående för individen. För när vi känner oss tillfredsställda och nära varandra är vi mer positiva och redo att möta omvärldens utmaningar tillsammans.

Electrolux Group går ihop i ett strategiskt samarbete med RFSU, och lanserar ett kylande glidmedel, i samband med när nästa års hållbarhetsrapport släpps. Kampanjens namn är “Cool off to heat it up".  Samarbetet med RFSU och lanseringen av vårt kylande glidmedel markerar starten på denna resa. Varje flaska kommer med en QR-kod som ger tillgång till Electrolux Groups hållbarhetsrapport, där du kan upptäcka hur Electrolux Group arbetar för en hållbar framtid på sätt du kanske inte förväntar dig.


GRUPPMEDLEMMAR

Jacqueline Axén Linderl – Art Direction
Tuva Boman – Communication Design
Sabina Blomgren – Digital Design & Strategy
Luca Sciacca – Growth Marketing
Tova Lindh – Produktionsledning