GRUPP 10: Recruiting Robert
Hållbarhetsrapporter är svåra att hitta och består av drösvis och komplicerad information. Trots detta finns det en högre vilja bland konsumenter att engagera sig i företag med ett bra hållbarhetsrykte. Vi vill att allmänheten engagerar sig i Electrolux Groups hållbarhetsarbete genom en kampanj som dramatiserar rekryteringen av en superhjälte, känd för sitt hjältemod både på film och som aktivist bakom kulisserna.
GRUPPENS FÖRSLAG
Electrolux Group uppfattas som det mest hållbara varumärket i sin egen kategori i jämförelse med sina konkurrenter, men när vi jämfört samtliga kategorier faller Electrolux Group ner i kännedom.
Vi tycker det är underligt eftersom Electrolux Group är ett av de första att nå sina globala vetenskapligt baserade klimatmål. Det borde ju vara slagkraftig hos en klimatmedveten allmänhet?
Problemet är att allt fler människor förväntar sig transparent hållbarhetskommunikation från varumärken men de läser inte hållbarhetsrapporter eftersom: Det är svåra och jobbiga att hitta samt består av drösvis och förvirrande information. Trots detta finns det en högre vilja att engagera sig i företag med ett bra hållbarhetsrykte. Vi behöver därför göra hållbarhetsinformationen lätt att hitta och förstå, på ett sätt som också engagerar och inspirerar människor i större utsträckning än Electrolux Group tidigare kampanjer.
Samarbetet med Robert Downey Jr (RDJ) är någonting vi anser är passande för projektet, eftersom han är en inflytelserik och global ikon med ett starkt engagemang inom hållbarhet. Genom samarbetet med Robert Downey Jr skulle det också kunna leda och inspirera människor till en mer hållbar framtid. Både folket och Electrolux-koncernen behöver en verklig superhjälte som kan väcka hopp hos individer och öka medvetenheten om Electrolux-koncernens hållbarhetsarbete och hållbarhetsredovisning.
Vi kan få den breda allmänheten att engagera sig i Electrolux-koncernens hållbara utveckling genom att iscensätta en kampanj som dramatiserar rekryteringen av en superhjälte, känd för sitt hjältemod både på vita duken och aktivist utanför skärmen.
Genom jakten på RDJ kan vi skapa en buzz kring kampanjen och dra uppmärksamhet till Electrolux Group.
GRUPPMEDLEMMAR
Thor Lindskog Ohlson – Strategisk Kommunikation | |
Karin Blomkvist – Produktionsledning | |
Seth von Porat – Growth Marketing | |
Julia Jutterström – Art Direction | |
Louise Carlström – Communication Design | |
Olivia Wallin – Digital Design & Strategy | |
Robin Marklund – Public Relations |