GRUPP 14: Wash Like a Rebel
En tystnad sprider sig inom näringslivet. Många företag undviker att prata om hållbarhet med rädsla för att bli dömda både i den rättsliga och den folkliga domstolen. Andra tar ut svängarna och till och med förskönar sitt hållbarhetsarbete.
Den gemensamma nämnaren här är att företag inte säger som det verkligen är. Electrolux Group förstår detta. Genom kampanjen Wash Like a Rebel går Electrolux Group utanför ramen av hur hållbarhet kommuniceras. För att gå emot strömmen och säga det högt är det punkigaste vi kan tänka oss.
GRUPPENS FÖRSLAG
Genom att uppmärksamma Electrolux Groups egna hållbarhetsarbete visar vi på vilken god väg vi är mot en mer hållbar framtid, samtidigt som vi belyser de områden där det idag saknas insatser. Nämligen i användarbeteenden av Electrolux produkter i konsumenters hem. Idag är över 80% av de globala koldioxidutsläppen Electrolux Group står för i Scope-3, alltså de indirekta områden såsom användarbeteenden.Alla kan inte påverka allt, men vi kan alla påverka våra egna vanor.
Genom att skapa en guide för hur användare med mycket enkla medel kan vara lite punk och göra uppror mot sina inlärda vanor, kan stora delar av Scope-3 utsläppen minska drastiskt. Vår manifest, eller guideline, visar hur vi tillsammans kan rädda världen, en tvättgrad i taget.
GRUPPMEDLEMMAR
Thea Nelander – Art Direction | |
Albert Fromholtz Levin – Communication Design | |
Tindra Brennicke – Digital Design & Strategy | |
Victoria Schiller – Growth Marketing | |
Ebba Littson Gustafsson – Produktionsledning | |
Elsa Eggefalk – Public Relations | |
Wille Wallin Herrdin – Strategisk Kommunikation |