GRUPP 17: LUX STHLM
Electrolux Group har med sitt hållbarhetsarbete och rapport möjligheten att vara en bidragande framgångsfaktor i att uppnå FN:s globala klimatmål. För att göra detta så måste de öka människors kännedom och intresse för sitt hållbarhetsarbete i allmänhet, och den årliga rapporten i synnerhet. Problemet är dock att rapporten inte är helt lättillgänglig för alla konsumenter – hela 50 % behöver nämligen något fysiskt och påtagligt för att förstå innehållet fullt ut.
GRUPPENS FÖRSLAG
Introducerar konceptet LUX FESTIVAL, med lanseringskampanjen LUX STHLM, där vi kommer att sätta Electrolux Groups hållbarhetsrapport i en kontext för människor att se den förverkligas. Varje år när rapporten släpps kommer en festival att anordnas i en noga utvald stad för att sätta den i ett nytt sammanhang och låta människor uppleva rapporten istället för att läsa den.
Under festivalen förvandlas initiativ från hållbarhetsrapporten till något fysiskt: Electrolux arbete med att få kläder att hålla längre blir till en second hand market, arbetet kring hållbar mat förverkligas genom att erbjuda riktigt god sådan på plats, och initiativen om social hållbarhet lyfts genom konserter för att främja gemenskap.
Varje år lyfts något från rapporten som har fått ta mindre plats, för att visa på att även de små sakerna räknas. Ska vi nå FN:s globala mål år 2030 så måste vi hjälpas åt, från individ till företag. 2024 års lanseringskampanj LUX STHLM kommer att lyfta upp Electrolux Groups arbete med bläcket i sina dammsugare samt förpackningar. För att förkroppsliga detta så kommer vi att låta det ta form i en tatueringsstudio. Festivalen kommer detta år att hållas i Stockholm i och med Sveriges höga andel tatuerade invånare. Trädgården är med sitt viktiga arbete inom social hållbarhet platsen för denna festival
GRUPPMEDLEMMAR
Gabriella Rehn Molander – Copywriting | |
Happy Blomberg – Communication Design | |
Beatrice Svensson – Growth Marketing | |
Simon Bengtsson – Growth Marketing | |
Alva Gillberg – Produktionsledning | |
Isabelle Ahonen Appelquist – Public Relations | |
Gry de Maré – Strategisk Kommunikation |