GRUPP 18: Sleep for the Planet
Electrolux Group uppmärksammar det för många okända sambandet mellan sömn och klimatkrisen. Med lanseringen av ‘Sleep for The Planet‘ gör vi hållbarhetsrapporten till en avkopplande sleepcast med budskapet att ett av de enklaste sätten för gemene man att minska sin klimatpåverkan är att unna sig en god natts sömn.
GRUPPENS FÖRSLAG
Luftföroreningar är ett av våra största miljöhot idag. Höga koldioxidutsläpp bidrar till den globala uppvärmningen och inte mindre än 7 miljoner människor dör i förtid varje år på grund av luftföroreningar, varav 6 700 av dem är svenskar. Det många inte vet är att förorenad luft även påverkar din sömn negativt - något som är viktigt för både hälsan och miljön. När vi sover släcker vi alla lampor och låter hushållsapparater stå, vi använder inga transportmedel och vi konsumerar ingenting. Med andra ord minskar vår miljöpåverkan drastiskt under de timmar vi sover.
Vissa har svårt att minska sin klimatpåverkan, vi menar på att man kan göra det i sömnen.
Med konceptet ‘Sleep for the planet’ uppmärksammar vi målgruppen på sambandet mellan sömn och klimatpåverkan. För att uppnå detta kommer Electrolux Group att ge ut 2024-års hållbarhetsrapport som en sleepcast. Sleepcasten kommer använda välkända och aktuella profiler från utvalda marknader och för den svenska marknaden ser vi en perfekt match i Gustaf Skarsgård.
Med ‘Sleep for the Planet’ hoppas vi kunna förmedla att även små medel kan göra stor skillnad.
GRUPPMEDLEMMAR
Lucas Kronemyr – Copywriting | |
Josephine Cato – Communication Design | |
Bianca Capor – Digital Design & Strategy | |
Leonardo Nord – Growth Marketing | |
Mikaela Jangeby – Produktionsledning | |
Veronica Ljungqvist – Public Relations | |
Amanda Torres – Strategisk Kommunikation |