GRUPP 19: Mind the Mess

Dagens samhälle står inför en betydande utmaning där förekomsten av psykisk ohälsa placerar Sverige som nummer två i världen. Hela 30 % av befolkningen kämpar med depression och stressrelaterade känslor. Med insikten att Electrolux Group inte bara levererar funktionella produkter utan även terapeutiska lösningar, skapade vi vår kampanj Mind the Mess.Vi vill uppmana människor att reflektera över röran i hemmet för att mildra röran i huvudet. För att ta hand om planeten måste vi börja med att ta hand om oss själva.

GRUPPENS FÖRSLAG

I dagens världsläge är det enkelt att fastna i en ohälsosam stresscykel som skapar obalans både i kropp och sinne. Sverige placerades som det näst mest deprimerade landet i världen år 2020, där 30% av befolkningen brottas med psykisk ohälsa och depression.

Electrolux Group är en pionjär inom hållbarhetsarbete och har nått sina vetenskapligt baserade klimatmål redan tre år i förväg. Electrolux Group strävar dock efter att vara mer än bara tillverkare av hållbara vitvaror. Vår vision är att ompositionera företaget och främja social hållbarhet.

Forskning visar att hushållssysslor kan fungera som terapeutisk praxis. Att rensa bort röran tillåter hjärnan att fokusera på en sak i taget, och städning kan direkt lindra känslor av ångest och stress. Med detta som grund vill vi lyfta fram städning som terapi och skapa ett lugnare utrymme för människor att andas i. Electrolux Group levererar inte bara funktionella produkter - de erbjuder terapeutiska lösningar.

Genom vår kampanj "Mind the Mess" strävar vi efter att främja hushållssysslor som ett sätt att lindra stress och ångest. Vi vill öka medvetenheten om Electrolux Groups hållbarhetsarbete inom social hållbarhet och erbjuda enkla verktyg för människor att koppla av i vardagen. Kampanjen inkluderar ett nytt forum på Electrolux Groups hemsida och i appen, kallat Lux Community, som fungerar som en trygg och lättillgänglig guide för de som känner sig stressade. Med vår kampanj vill vi bevara Electrolux Group som en ledande aktör inom hållbarhet - genom att främja social hållbarhet.

Det är dags att vi börjar prioritera vår mentala hälsa - därför uppmanar vi dig att tänka på röran.


GRUPPMEDLEMMAR

Tess Lundvall – Copywriting
Linnéa Svensson – Communication Design
Andreas Holmberg – Digital Design & Strategy
Linnea Beck-Friis – Growth Marketing
Tindra Pellas – Produktions­ledning
Amanda Bogerius – Public Relations
Maria Ahmed – Public Relations
Algot Strömberg – Strategisk Kommunikation