GRUPP 21: Let's talk dirty

Vi vill förändra ärvda och förlegade tvättrutiner genom att uppmuntra till att tvätta mer hållbart. Vi riktar oss till ungdomar och unga vuxna i åldersspannet 13-35 år i två separata kampanjer. I den första kampanjen riktad till ungdomar utmanar Electrolux Group skolan och läroplanen genom uppdaterade tvättråd i form av en poster. I den andra kampanjen kommunicerar Electrolux Group till unga vuxna via en podcast med namnet “Let’s talk dirty”

GRUPPENS FÖRSLAG

Kampanjen "Let's talk dirty” är skapad som en informativ och lärorik kampanj med syftet att framhäva Electrolux Group hållbarhetsarbete och engagemang i miljö/hållbarhetsfrågor.

Vi lär oss många bra saker av våra föräldrar, men att tvätta korrekt är inte en av dem. Enligt en undersökning ärver hela 95% sina tvättvanor av föräldrar, vilket gör att man ofta tvättar på ett sätt som förstör både plagg och planet.

För att skapa en förändring har vi utgått från två olika perspektiv och målgrupper: dels en beteendeförändring hos människor som tvättar ohållbart, dels skapa ett helt nytt beteende där man lär sig att tvätta rätt från början.

Med inspiration från väldigt enkla kommunikationsverktyg, som första hjälpen poster har vi tagit fram en väldigt lättförstådd men informativ affisch. Affischen kommer sitta uppe i svenska skolor och enkelt visa upp och ge tips på hur man hållbart tar hand och tvättar sina kläder.

Vi har också skapat en podd för att tala till den bredare målgruppen vid namn “Dirty Talk” som kommer hostas av Miljöhjälten och hollywoodstjärnan Gustaf Skarsgård.


GRUPPMEDLEMMAR

Olivia Matthiesen Stenberg – Art Direction
Isobel Kronlund – Communication Design
Alexa Pledger – Digital Design & Strategy
Amanda Sollén Bredberg – Growth Marketing
Hanna Åhlander – Produktions­ledning
Teo Kildén – Public Relations
Alma Svensson – Strategisk Kommunikation