GRUPP 24: Paris Agrees

Hållbarhet är mycket viktigt för en majoritet av den yngre generationen, trots detta fångar kommunikationen inte deras uppmärksamhet. För att bryta sig igenom bruset släpps en version av Electrolux Groups hållbarhetsrapport, utformad av den globala superstjärnan Paris Hilton.

Genom att på ett nytt, okonventionellt sätt förklara begrepp som Parisavtalet och Electrolux hållbarhetsinitiativ, når Electrolux Group sin onåbara målgrupp. That’s Hot!

GRUPPENS FÖRSLAG

2015 samlades 196 nationer för att sätta ett mål att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5°C. Mer känt som Parisavtalet (Paris Agreement).

2018 satte Electrolux Group ett vetenskapligt baserat mål baserat på detta, med ambitionen att minska deras utsläpp mellan 2015 och 2025 – ett mål de uppfyllde redan 2022, två år innan utsatt deadline. Hur kan Electrolux Group kommunicera detta?

Problem: Människor är ointresserade av Electrolux Groups hållbarhetsrapport och kommunikationen kring hållbarhet försvinner i bruset då de oftast kommuniceras på samma sätt.  

Insikt: Den yngre målgruppen tycker att hållbarhet är viktigt, men upplever att kommunikationen kring hållbarhet inte är riktad till dem. Electrolux Group måste sticka ut i mängden och nå ut med ett viktigt ämne på ett udda och roligt sätt.

Lösning: Paris Hilton som en oförutsedd samarbetspartner förmedlar Electrolux Groups hållbarhetsarbete och hur det förhåller sig till Parisavtalet, på ett “pedagogiskt” och förenklat sätt. Paris används som ett kommunikativt verktyg för att väcka uppmärksamheten bland yngre människor med ett viktigt budskap men “på deras språk”. Det kommer även att nå en bredare målgrupp när det blir en snackis kring kampanjen. 

Vi ser att spänningen ligger i att Paris Hiltons personliga varumärke inte direkt går att förknippa med de saker som Electrolux Group jobbar med inom hållbarhet och på så sätt kan skapa bra PR. På så vis kan Electrolux Group bryta mönstret runt hållbarhets­kommunikation på ett annorlunda sätt och sprida budskapet kring deras viktiga hållbarhetsarbete till fler människor.


GRUPPMEDLEMMAR

Viktor Ekmark – Art Direction
Rosanna Söderström – Communication Design
Adina Gidoff – Growth Marketing
Frida Dahlberg – Produktions­ledning
Maja Hallén Fellenius – Public Relations
Sandra Wilken – Public Relations
Carl Rydén – Strategisk Kommunikation