GRUPP 6: Laundrave
Det är lättare än vad många tror att agera hållbart när det kommer till ens tvättmaskin. En enkel sak som att sänka graderna från 40 till 30, sparar 30 % av ens energikonsumtion. Electrolux Group vill kommunicera vikten av att ändra på ens tvättvanor genom låtsläppet av Laundrave. En elektronisk låt gjord på de olika ljuden som tvättmaskinens inställningar gör. Med budskapet att det är lätt att vara DJ och med några enkla knapptryck påverka ens klimatavtryck.
GRUPPENS FÖRSLAG
Electrolux skapar många hållbara innovationer. Problemet är att majoriteten av energikonsumtionen sker på hemmaplan, när konsumenterna använder produkterna. Majoriteten av Europa tvättar i 40 grader eller högre eftersom de inte tror att kläderna blir rena nog i lägre temperaturer. Problemet med detta är att det kräver mer vatten och energi att tvätta i högre grader, när faktum är att kläderna blir rena i lägre grader. Okunskapen leder till att vi slösar både energi och vatten i onödan.
Vi tycker att Electrolux Group behöver bli bättre på att informera om hur man kan använda deras produkter på ett optimalt hållbart sätt. Lyckligtvis kan små förändringar, som att sänka tvättmaskinens temperatur, göra stor skillnad för hållbarheten.
För att kommunicera att de olika inställningar finns och gör skillnad, så tycker vi att det är lättast att uppleva skillnaden. Alla olika inställningar på tvättmaskinen skapar nämligen unika ljud, då centrifugeringen spinner olika och därmed skapar olika läten. Därför har vi skapat låten Laundrave som använder denna insikt och kommunicerar hur lätt det är att vara DJ under tvättiden och vrida på ratten eller trycka på knappen för att påverka sitt klimatavtryck.
GRUPPMEDLEMMAR
Daniel Rosqvist – Communication Design | |
Ella Hahn – Copywriting | |
Filippa Wachtmeister – Produktionsledning | |
Leona Lee – Public Relations | |
Lisa Enderstam – Digital Design & Strategy | |
Selina Lin Andersson – Strategisk Kommunikation | |
Alex Nilsson – Growth Marketing |