GRUPP 7: Connecting the Dots
Med ett stort antal gröna prickar i sin senaste hållbarhetsrapport kan Electrolux Group stolt visa upp det gedigna och hårda hållbarhetsarbete som de hittills har gjort. Ändå finns i rapporten en kvarstående röd prick som de inte har blivit av med.
I ett brev till sina konkurrenter bjuder Electrolux Group därför in till ett samarbete över gränserna, för att tillsammans eliminera de röda prickarna och lägga konkurrenstänket åt sidan för planetens skull.
GRUPPENS FÖRSLAG
Den här kampanjen riktar strålkastarljuset mot den enda röda prick som Electrolux Group har i sin senaste hållbarhetsrapport – en prick som symboliserar att de, trots många framsteg i sitt hållbarhetsarbete, fortfarande kommer till korta. Genom kampanjen visar Electrolux Group att de inte nöjer sig med “bra” och inte ger sig förrän samtliga prickar i rapporten blivit gröna.
Kampanjen grundar sig i företagets egna hållbarhetsrapport, där Jonas Samuelsson, VD för Electrolux Group, själv understryker vikten av att samarbeta med andra för att hitta nya vägar framåt. Denna öppna attityd till samarbete blir allt vanligare på organisations- och företagsnivå när det kommer till hållbarhetsarbete, och kampanjen strävar därför efter att göra anspråk på detta.
Med detta som bakgrund tar Electrolux Group nästa steg i vad ett samarbete kan innebära genom att skicka ut en inbjudan till sina egna konkurrenter. Brevet kommer med en uppmaning om att lägga konkurrenstänket åt sidan och istället samarbeta för ett större syfte.
GRUPPMEDLEMMAR
Andreas Croneby – Strategisk Kommunikation | |
Clara Andersson – Growth Marketing | |
Elin Svensson – Produktionsledning | |
Johanna Jovlunden – Copywriting | |
Linda Kulesa – Public Relations | |
Maja Janson – Communications Design | |
Richard Caspar – Digital Design & Strategy |