GRUPP 8: Not a Plastic Fan
Varje år hamnar tre miljarder ton mikroplast i haven, varav ett av de största utsläppen kommer från textiltvätt. Nedbrytningen tar hundratals år och utgör ett växande problem. Electrolux Group arbetar aktivt med att minska utsläpp av mikroplast genom att informera om hållbara tvättvanor. Under 2022 lanserade de även ett externt mikroplastfilter med potential att fånga upp upp till 90 % av plasten från våra kläder. "Not a plastic fan" är en kommunikationslösning som uppmärksammar problemet och uppmanar till mer hållbar tvättning.
GRUPPENS FÖRSLAG
Våra kläder innehåller mer plast än vad vi tror – 94% av Europas befolkning är helt ovetande om hur omfattande detta problem är. Trots det utgör plastmaterial 60% av våra garderober, och textiltvätt är den främsta källan till utsläpp av mikroplaster i haven.
Tyvärr använder träningskläder nästan enbart textilier som innehåller mikroplast, vilket ofta är nödvändigt för att de ska vara bekväma. Med över en miljard människor som regelbundet ägnar sig åt fysisk aktivitet genereras detta självklart en betydande mängd tvätt. Samtidigt får vi inte glömma hur viktig idrotten är för många människors liv. Utöver att främja både psykiskt och fysiskt välmående, skapar den gemenskap över gränser och samhällsskikt. Som världens största sport är fotbollen ett utmärkt exempel på detta. Därför tror vi att Electrolux Group kan ha en betydande inverkan genom en kampanj som riktar ett budskap om hållbara tvättvanor till fotbollsvärlden.
Så hur gör vi?
Genom kampanjen "Not A Plastic Fan" delas fotbollströjor ut vid olika sportevenemang, var och en med ett dolt meddelande som fansen inte känner till. När dessa tröjor tvättas vid temperaturer över 30 grader bleknar färgen och avslöjar ett viktigt meddelande: "Don't be a plastic fan," vilket blir en symbol för att öka medvetenheten om tvättvanor och minska utsläppen av mikroplast. En QR-kod leder sedan fansen till Electrolux Groups webbplats för mer information om mikroplasternas inverkan på miljön och Electrolux hållbarhetsarbete.
Med fotbollen som plattform, så tror vi att denna kampanj både på ett roligt och effektivt sätt kan sprida budskapet om mer hållbara tvättvanor.
GRUPPMEDLEMMAR
Hilda Rosenqvist Sirikwa – Produktionsledning | |
Axel Boberg – Copywriting | |
Diana Chng Gunnarsson – Strategisk Kommunikation | |
Gabriella Elmefors – Public Relations | |
Johanna Billow – Growth Marketing | |
Oda Rabenius – Art Direction | |
Miranda Borgkvist – Communication Design | |
Benjamin Vestermark – Digital Design & Strategy |