GRUPP 9: Printed Pollution
Hur ökar vi kännedomen om och intresset för Electrolux Groups hållbarhetsarbete när många uppfattar hållbarhet som ett alltför komplext och diffust ämne?
Svaret är med bläck producerat av Electrolux Groups utsläpp som kommer användas för visualisera deras process mot en klimatneutral verksamhet.
GRUPPENS FÖRSLAG
Mer än 90 % av jordens befolkning lever på platser där luftkvaliteten inte följer
Världshälsoorganisationens riktlinjer vilket orsakar fler än 7 miljoner dödsfall varje år. En stor bidragande faktor till luftföroreningar är industriella utsläpp och för att minska dessa måste företag inkludera hållbarhetsstrategier i sina verksamheter.
Electrolux Group bedriver redan ett omfattande hållbarhetsarbete och har som mål att 2030 nå en klimatneutral verksamhet men de vill öka kännedomen om och intresset för deras framsteg. Problemet är dock att hållbarhet är ett mycket komplext och diffust ämne. Det faktum att många endast ser utsläpp i form av siffror i media gör att information om hållbarhet är svår att ta till sig vilket resulterar i ett bristande intresse.
Med insikten ”om fler människor fysiskt kunde se utsläpp, skulle intresset för hållbarhet öka” utvecklades kampanjen Printed Pollution.
I samarbete med AIR-INK ska bläck produceras av Electrolux Groups egna utsläpp för att fysiskt kunna se dessa. Bläcket gör det möjligt att visualisera deras väg mot en klimatneutral verksamhet.
GRUPPMEDLEMMAR
Julia Andersson – Communication Design | |
Julie Stoltz – Copywriting | |
Alexandra Sanzobar – Digital Design & Strategy | |
Hannah Johansson – Growth Marketing | |
Carl Alkeborn – Produktionsledning | |
Pontus Jansson – Public Relations | |
Lovisa König – Strategisk Kommunikation |