Ai i undervisningen

Ai i undervisningen

AI verktygen har kommit för att stanna. Läs om vår AI policy, få tips och läs hur några av Berghs kursansvariga använder AI verktyg när de driver kurser. AI kan stötta utveckling av innehåll, lektionsplanering och lärodesign. Dessutom kan AI assistera deltagare och studenter under läroresan.

AI och lärande

De nya AI verktygen påverkar inte bara kommunikationsvärlden utan självklart hur vi undervisar. Vår inställning på Berghs är att det är viktigt att prata om AI och reda ut allt från etik till att utforska användningsområden.

Vi vill ge er stöd genom att dela länkar till bra bloggar om lärande och AI, inspirationsföreläsningar ( Anders Larssson slides från lärarträffen i augusti hittar du nedan), arrangera en till Unconference:AI den 7/11 och göra en enkät med alla kursansvariga för att bättre förstå vad ni behöver - och låta er dela med er av bra tips.

Det finns mycket att säga om AI och här avgränsar vi det till att prata om hur det påverkar din roll som lärare. Alltmer forskning visar att framtiden tillhör de som lär sig använda AI - och det gäller verkligen alla som designar lärande. Samtidigt kommer styrkeförhållandet i klassrummen skifta när deltagare och studenter får tillgång till helt nya verktyg - det är fortfarande outforskat hur vi bäst ska inkorporera AI som lärostöd. Här hittar du Berghs AI policy - vi hoppas den kan vara till stöd till dig när du möter kursdeltagare och studenter.

Länkar och inspiration

Det finns några riktigt bra nyhetsbrev/LinkedIn personer att följa kring AI och utbildning. Följ gärna professor Ethan Mollick från The Wharton School och hans nyhetsbrev. Finns på LinkedIn. Följ även Dr Philippa Hardman och hennes AI experiment (LinkedIn och nyhetsbrev). De båda delar frikostigt med sig av roliga experiment och insikter.

Den som nyfiket och engagerat tagit sig an AI är Anders Larsson som höll den första AI kursen på Berghs: AI i kreativa processer. Anders har sedan utvecklat flera kurser och mött hundratals deltagare. Under tiden har han samlat på sig tankar hur AI kan användas i undervisningen och höll ett inspirerande seminarium för Berghs kursansvariga i augusti. Här kan du ta del av hans bilder.

Använder du ChatGPT för att utveckla kursinnehåll? Patrik har experimenterat med att bygga en Action-based Learning Designer GPT. Det är en förprogrammerad GPT som matats med Berghs LAB kurs, neurovetenskap om lärande, pedagogik, Backward Curriculum metoden och mkt annat. Du kan få hjälp att designa kursupplägg, lektioner och workshops. Kom ihåg att den aldrig blir bättre än de frågor du ställer och hur du konverserar. Prova gärna här.

Läs mer om Berghs AI policy här.

Hur du kan delta!

Det viktigaste är att starta, prova och sedan dela med sig till andra. Svara gärna på vår lärarenkät om AI.

Håll en workshop eller tala på Berghs Unconference:AI den 7/11. Just nu är anmälan öppen för talare, vi kommer att meddela när du som vill delta kan anmäla dig.

Nedan kan du läsa vad några kursansvariga har att berätta.

Hur kan deltagare använda AI när de går din kurs? 

Deltagarna på mina kurser kan testa en GPT jag matat med Berghs pedagogiska koncept, min kursdesign och utvald dokumentation från mina kurser. Med GPT:n kan deltagaren förbereda sig inför kursen, få tips om ett mer aktivt deltagande och sutligen få tips om hur kursen kan integreras i deltagarens vardag efter genomförd kurs. Och det är just den sistnämnda egenskapen jag tycker fungerar bäst. Där kan deltagaren t.ex. få tip om hur hen förbereder och genomför en 15-minuters recpac av kursen med sina kollegor hemma på arbetsplatsen. 

I övrigt uppmuntrar jag mina deltagare att utforska hur AI kan användas till allt som rör deras kurs. Det kan handla om att gå i dialog med utvald kurslitteratur kring egna case, att ladda upp teknik- och metodmanualer i ChatGPT för att sedan ställa frågor och få coachning i hur jag använder metoder och tekniker, sammanfatta och förklara, göra research, utvärdera mina resultat, få förslag på förbättringar, vidga mitt kreativa seende bortom mina egna begränsade perspektiv, mm, mm.

Hur kan du få hjälp av AI att designa undervisningen? 

Som lärare kan AI fungera som en utmärkt assistent i det förberedande arbetet kring kursdesign, eget lärande, konstruktion av övningar, skapa pedagogiska exempel på tillämpning av teorier du lär ut till deltagarna. Mest spännande just nu tycker jag är att utmana mig själv genom att ge ChatGPT exempel på läromål jag använder på mina kurser och sedan låta ChatGPT förbättra min pedagogik och mina exempel för att mer effektivt nå utsatta läromål.

Jag är stort fan av Daniel Willingham som utvecklat teorier kring hur vi lär oss genom att anpassa pedagogiken utifrån innehåll istället för utifrån varje individs sätt att lära (det som brukar kallas lärstilar). Om man tror på Daniels teorier kan ChatGPT vra till stor hjälp att anpassa ett innehåll så att det lärs ut på bästa möjliga sätt. Daniels har även massa spännande tankar om hur vårt minne fungerar och hur vi kan optimera vårt lärande om vi lär oss mer om vår hjärna. Anpassat innehåll och utveckla kognitiva färdigheter är hans recept. Prova t.ex. prompten ”Agera pedagog och utveckla Daniel Willinghams teorier kring hur jag bäst lär mig VÄLJ ETT ÄMNE”

En annan förebild inom pedagogiken är Dylan Williams och hans teorier kring formativ bedömning och feedback. Hans tankar kring feedback finns i ChatGPTs träningsdata så här brukar jag få inspiration kring hur jag kan lägga upp feedback utifrån Williams enkla formel ”Vart är jag på väg, Hur går det för mig och Vad är nästa steg”. Prova t.ex. den här prompten för lite feedback-inspiration ”Jag är lärare i generativ AI och har en student som har svårigheter att skriva bra promptar till ChatGPT. Ofta ger personen upp efter första försöket och tycker AI är oanvändbart. Vidare så formulerar sig studenten ofta i korta och generella formuleringar som resulterar i allmänna och ytliga svar. Hjälp mig formulera feedback enligt Dylans Williams feedback-teori så att studenten känner lust att fortsätta sitt utforskande av generativ AI. Ge tre exempel”

Jag har använt AI i min storytelling kurs, men jag väntade jag till dag 3 (av 3) för att introducera det. Jag tänkte att deltagarna först måste först lära sig alla grundbegreppen för att se vad en bra story är. När vi tillsammans började prompta så gick det otroligt fort, nästan för fort. Det kom både stories och strategier, anpassade till flera plattformar på bara några korta sekunder. Svårigheten blev att som lärare hinna med och diskutera. Det roliga var att det blev ganska bra resultat tack vare det grundarbete som vi gjort. 

Jag höll även en kurs då vi skulle använda AI för att designa lärande. En utmaning var att nivån hos deltagarna har skilda nivåer och förkunskaper. Det måste läraren vara beredd på. Om du ska använda AI verktyg se gärna till att meddela deltagare i förväg och länka till kurser de kan ta för att höja sig om det behövs. Sätt tydliga krav. 

Som lärodesigner har jag stor användning av AI som Claude eller ChatGPT. Jag skapade en egen GPT som jag fyllde med grundläggande principerna om pedagogik och kunde sedan ställa frågor till den. GPTn hjälpte mig får fram kursuplägg, sätta mål, tänka ut lektioner, utmana mina tankar, ifrågasätta mina ideer och komma med många konkreta förslag.
Det går otroligt mkt snabbare - men själva kursen och upplägget får jag själv designa. 

I min kurs testade vi även verktyg som Tilda och WeareLearningsom har AI inbyggt. 

Slutsatsen är att AI är till stor hjälp om du vet vad du vill ha och vilka frågor du vill ha svar på. Sedan får du putsa och fila på materialet innan det kan användas. 

How Can You Get Help from AI to Design the Teaching?

  1. Developing and Refining Creative Briefs:
    • Tailored and Engaging Briefs: AI can assist in crafting detailed and compelling creative briefs that challenge students and stimulate their creativity. This ensures that the projects are engaging and aligned with real-world industry standards.
    • Consistency and Efficiency: By automating parts of the brief creation process, AI allows educators to maintain a high level of consistency and efficiency across different courses and modules.
  2. Building Engaging Games and Exercises:
    • Interactive Learning Tools: AI can generate interactive and educational games and exercises, transforming traditional classroom activities into dynamic learning experiences that captivate students’ interest.
    • Customizable Content: These AI-generated activities can be tailored to suit different learning objectives, ensuring that they are both fun and educational.
  3. Offering New Perspectives and Feedback:
    • Continuous Improvement: AI can provide real-time feedback on teaching methods and course content, helping educators refine their approach and continuously improve the quality of instruction.
    • Innovative Teaching Techniques: By experimenting with AI suggestions, educators can explore new and innovative teaching techniques that enhance student engagement and learning outcomes.
  4. Enhancing Presentation Skills:
    • Personalized Coaching: AI can offer personalized tips and feedback on students’ presentations, helping them improve their delivery, content, and style. This individualized attention can significantly boost students’ confidence and public speaking skills.
    • Skill Development: Regular practice with AI feedback can help students develop polished presentation skills that will be invaluable in their professional careers.
  5. Creating AI Bots for Coaching:
    • 24/7 Assistance: Educators can develop AI bots with specialized knowledge and unique personalities to provide additional coaching and feedback. These bots can offer personalized support, making learning more accessible and tailored to individual needs.
    • Scalable Mentorship: AI bots can supplement the educator’s role, providing consistent guidance and feedback to a larger number of students without compromising on quality.
  6. Teaching AI Prompting Skills:
    • Mastering AI Interaction: Introducing classes focused on AI prompting can equip students with the skills to interact effectively with AI tools. This will enhance their ability to utilize AI in creative processes, making them more proficient and competitive in the industry.
    • Future-Proofing Careers: As AI becomes increasingly integrated into professional practices, these skills will be critical for students' future success.