Berghs pedagogik
Berghs har alltid utmärkt sig genom att vara en skola med nära kontakter till branschen. Vi levererar kurser med hög relevans och aktualitet. En kurs eller ett program på Berghs leder ofta direkt till nya arbetsuppgifter, kompetenser eller ett nytt jobb.
Vi har förlitat oss på lärare som är yrkesverksamma och våra traditioner har oftast förts vidare genom att tidigare studenter kommer tillbaka som lärare. På det sättet har Berghs traditioner förts vidare i flera generationer.
Hur kan vi då beskriva Berghs pedagogik? Det har gjorts satsningar att förklara den många gånger (som du kan läsa mer om nedan). Den mest övergripande termen är nog Action based learning, det vill säga att vi låter verkliga problem utgöra kärnan i kurserna. Berghs pedagogik är dynamisk och utvecklas ständigt med våra lärare och kursansvariga. Vi testar kontinuerligt nya verktyg och metoder och har framgångsrikt utvecklat en undervisningsmodell bestående av följande huvuddelar:
Action based learning
Action based learning är praktiskt lärande. Vi lär genom handling, inte bara teori, till exempel genom kundcase. Detta ger deltagarna insikt i praktisk kunskapstillämpning, samarbete och gruppdynamik. Det följer principen att vuxna lär sig bäst genom handling. Genom praktiskt arbete - individuellt eller i grupp - stärks deltagarnas förmåga att fatta kloka beslut. Vi ser lärandeprocessen som iterativ; vi uppmanar att testa, utvärdera och förbättra. Misstag blir lärdomar och reflektion avslutar inlärningen.
Perspektiv
Att välkomna olika perspektiv innebär att värna om inkludering och mångfald. Genom att ha en stor mängd lärare som ger sitt perspektiv på ett ämne, och sammanföra studenter med olika yrkesinriktningar och erfarenheter främjas kreativitet och förståelse.
Empati och respekt är viktigt för att utmana studenternas tankemönster, vilket främjar kritiskt tänkande och djupare diskussioner. Inkludering ser till att varje individ känner sig sedd och hörd, vilket stärker självkänslan och motivationen att delta aktivt.
Andragogik
Andragogik beskriver inlärningsprinciper och metoder anpassade för vuxna, i kontrast till pedagogik som gäller för barn. Det betonar vuxnas behov, erfarenheter och motivationsfaktorer, vilket skapar mer relevanta och engagerande inlärningsupplevelser.
Våra kursansvariga
Vi strävar efter att vara i framkant inom utbildning och pedagogik. Alla kursansvariga genomgår en pedagogisk onboarding, “LAB” (Learning According to Berghs):
Vi har inga tentor och minimalt med teori. Istället jobbar vi med verkliga, case-baserade problem där samtal och samarbete står i fokus.
Tillämpat lärande, reflektion och feedback är centrala för oss.
Vi värderar teorier och modeller pragmatiskt - efter hur väl de fungerar i praktiken.
Vi arbetar med uppgifter, workshops och gruppcase för att dela erfarenheter
Lärandets kontext - de fyra O:na
På Berghs vill vi utforska och utveckla vårt sätt att se på utbildning. En viktig del är att ifrågasätta och tänka till kring kontexten där lärandet sker. Vi har tagit fram konceptet den fyra O:na som står för Outside, Outsourced, Online och Onsite. Här förklarar Joakim Thulin och Camilla Wallander mer.
Berghs tidigare pedagogiska plattform
Vi bygger alltid vidare på det vi gjort tidigare och det finns mycket att lära för den som vill lära sig mer om lärande en tidigare plattform för lärande. Där står bland annat om Andragogiken, alltså pedagogik för vuxna, som idag känns som vi inkorporerat i vårt dagliga arbete. Berghs pedagogiska plattform författades av Staffan Ryberg och William Easton 2007. Vi tycker den är välskriven, inspirerande och fortfarande aktuell relevant. Här får du ett smakprov.


