AI i kreativa processer
- —AI som assistent och bollplank
- —Advanced Prompting för text, bild och video
- —Praktiska övningar med egna case
Generativ AI har på kort tid blivit en oumbärlig assistent för alla som arbetar med kommunikation och marknads¬föring. Nya verktyg lanseras dagligen och de verktyg vi redan använder får löpande ny AI-funktionalitet. Det är en både rolig och omvälvande tid som förändrar våra arbetsprocesser i snabb takt.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 20 januari
- Start
- Måndag 10 februari
- Slut
- Onsdag 12 februari
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
I dagens kommunikationsarbete blir AI en ovärderlig resurs. Genom att integrera AI i ditt arbete kan du öka den kreativa höjden, bredda perspektiven, automatisera rutinuppgifter, optimera innehåll och skapa mer träffsäkra och engagerande kampanjer. Denna kurs ger dig praktisk vägledning och verktyg för att använda AI i ditt dagliga arbete och möta framtidens krav på effektiv och engagerande kommunikation.
På kursen AI i kreativa processer får du en djupdykning i hur AI kan användas för effektiv och kreativ kommunikation. Vi fokuserar på kommunikatörens roll och kommer via konkreta exempel och övningar visa hur AI kan assistera i det dagliga arbetet med både text, bild, ljud och video. Inom textbearbetning kommer du få lära dig avancerad promtning med ChatGPT i syfte att ta fram strategier, kommunikationsplaner, göra research, målgrupps- och kanalanpassa innehåll, skriva copy samt översätta och språkbearbeta texter. Du kommer även få lära dig bygga GPTer och skapa bilder med DALL-E3.
I bildhanteringsdelen utforskar vi hur AI kan förbättra bildkommunikation genom att prompta Midjourney med fokus på att skapa bilder med kvalité och realism som kan ersätta den traditionella Stockbilden. Vi kommer även ge en introduktion till Photoshops generativa AI-funktioner.
Under den avslutande delen fokuserar vi på AI inom rörlig kommunikation genom att använda Runway ML för att skapa videoinnehåll samt AI-genererad musik och syntetiskt tal för att skapa engagerande material samt visa hur du kan bygga avatarer för dina informations- och instruktionsfilmer.
Under kursen kommer du få prova flera olika AI-verktyg samt testa dina nya kunskaper på konkreta case från din vardag. Vi arbetar i mindre grupper och efter genomförda övningar får du feedback och möjlighet att reflektera över hur du kan integrera AI i din kommunikation och skapa värde i din yrkesroll.
Förberedelser
Tag med konkreta case och behov från din vardag. Det kan vara aktuella projekt eller kampanjer du arbetar med nu eller i en nära framtid. Behov av att automatisera arbetsuppgifter, processer eller behov av bilder och rörligt innehåll. Det kan också vara utveckling av strategier, omvärldsanalys, textproduktion, översättning, transkribering eller liknande. Du får ut maximalt av kursen om du har med konkreta case så viktigt att du förbereder denna del.
Det här får du i kursen AI i kreativa processer
- Advanced Prompting. Träna din hjärna att arbeta kreativt med ChatGPT i din strategiska och operativa roll som kommunikatör och marknadsförare.
- Etiska riktlinjer, AI-juridik, informationssäkerhet och ansvarsfull prompting.
- Bygg egna GPTer för att automatisera och förenkla ditt arbetsflöde.
- Text-To-Image Prompting. Lär dig hur du skapar fotorealistiska bilder i Midjourney.
- Text-To-Video Prompting. Skapa rörligt innehåll för webb och sociala medier.
- Introduktion till text-to-music, text-to-voice och avatarer.
- AI-Enhancement. Skala upp och förbättra bild och video, reparera ljud, mixa om musik till rätt längd, transkribera och översätt samt undertexta dina filmer.
- En omfattande dokumentation med praktiska exempel, lathundar och promptar.
Kursen vänder sig till dig som idag använder dig av generativ AI i ditt arbete och nu vill ta nästa steg. Du arbetar som kommunikatör, marknadsförare, kreatör, designer, fotograf, filmskapare eller innehållsproducent och vill få ut maximal nytta ur verktyg som ChatGPT, Midjourney och RunwayML. En kunskap som kommer att göra dig eftertraktad!
Under kursen kommer vi använda ChatGPT 4o, Midjourney och RunWayML i de praktiska övningarna, men du kommer även få en introduktion till DALL-E, Suno, Topaz Lab, Kling AI, Sonix mfl.
Du behöver ha med dig en egen dator och det är obligatoriskt att ha en ChatGPT Plus- eller Team-licens med tillgång till GPT-4o, Midjourney samt RunWayML. Området utvecklas snabbt och mer information skickas till de som är anmälda innan kursstart.
- Ämne
- AI
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 20 januari
- Start
- Måndag 10 februari
- Slut
- Onsdag 12 februari
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 1-2 timmar
- Kursdatum
Måndag 10/2, tisdag 11/2 och onsdag 12/2, kl 9:00-16:00.
Skicka också med
På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Tillkommande kostnader
Du behöver ta med egen dator. Information om de AI-verktyg som du behöver installera/skapa användarkonto, kommer att skickas till dig som är anmäld i god tid innan kursstart.
Vanliga frågor
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Anders J Larsson
AI-Konsult och filmare på produktionsbolaget Anders och Mia.
Anders leder även kurserna AI för framtidens ledare, AI prompting för alla och Social Video.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Frida jobbar med film i sociala medier
Pandemin fick Frida Hallström att byta karriärbana. Här delar hon med sig av insikter och lärdomar, berättar om sitt företag och kursen Social Video.
3 tips för att skriva en bra prompt till AI
Den vanligaste frågan Anders J Larsson får när han föreläser om generativ AI är hur man skriver bra promptar. Här delar han med sig av sin kunskap.
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!