Kurser

Art Direction

  • Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
  • Konceptutveckling och kreativa processer
  • Digital design och UX

Utveckla din strategiska och konceptuella kompetens inom visuell kommunikation. Som Art Director gestaltar du idéer, och löser många olika typer av affärsutmaningar med hjälp av kreativitet.

Format
Kvällstid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Tisdag 4 mars 2025
Slut
Tisdag 13 maj 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Den här kursen ger dig insikter, inspiration och färdigheter för att hantera projekt från uppdragsbeskrivning till hantverksmässigt genomförande. För att du ska få djupare förståelse för de teorier och processer som påverkar det strategiska och konceptuella arbetet är kursen uppbyggd kring att lösa olika typer av kommunikativa utmaningar på ett kreativt sätt. Utmaningarna kan kräva utveckling av till exempel marknads­kommunikationen, produkten eller tjänsten för att skapa nya eller förbättrade kunderbjudanden.

Kursen varvar teoretiska pass med workshops och övningar. Teori omsätts till praktik genom individuella uppgifter och grupparbeten som löses under lektionstid och hemma. Alternativa teorier, synsätt och perspektiv uppmuntras genom hela kursen. Du möter uppdragsgivare, strateger och kreatörer som delar med sig av sina erfarenheter och sitt kunnande inom respektive område och hur de samverkar i olika sammanhang. Samtliga föreläsare är aktiva i branschen.

Du kommer att få genomföra ett projekt som löper under större delen av kursen, utöver lektionstid, tillsammans med kursdeltagare som läser Copywriting. Det är en unik möjlighet att få arbeta i ett kreativt team med ett skarpt kunduppdrag.

Det här får du

Kursen ger dig en allmän orientering samt grundläggande praktiska kunskaper och färdigheter inom följande områden:

  • Kommunikationsanalys och planning
  • Varumärkesidentitet och strategisk kommunikation
  • Design Thinking, konceptutveckling och kreativa processer
  • Art direction
  • Digital design och UX
  • Film

Utöver schemalagd studietid ges en lektion med kundbrief och ett handlednings­tillfälle tillsammans med Copywriting-klassen.

Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens.

Ämne
Kreativitet & design
Nivå
Professional
Format
Kvällstid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Tisdag 4 mars 2025
Slut
Tisdag 13 maj 2025
Lektionstid
30 timmar
Egenstudier
2,5-5 timmar per vecka
Kursdatum

Kursstart, som är gemensam med övriga kvällskurser är på tisdagen den 4/3, kl 17:30-21:00. Därefter är kursen på följande tisdagar: 11/3, 18/3, 25/3, 1/4, 8/4, 15/4, 29/4, 6/5 och 13/5 kl, 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 handlednings­tillfällen på kvällstid

Behöver jag några förkunskaper?

Den här kursen vänder sig till dig som har grundläggande kunskaper inom Art Direction eller grafisk formgivning och som nu vill utveckla din strategiska och konceptuella kompetens. Du hanterar layoutprogram som Indesign eller motsvarande. Kursen ges på svenska.

Vill du lära dig grunderna i verktygen Photoshop, InDesign och Illustrator så läs mer om vår kurs Design Basics här.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV). Samt en A4-sida med exempel på tre egna arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information?
Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Kursansvarig

Robert.Hedlund

Robert Hedlund 

Art Director, Design Director och Brand Manager som leder uppdrag inom varumärkesstrategi och kreativt ledarskap.

Tidigare kursdeltagare

Något som verkligen fastnade hos mig var vikten av research i samband med den kreativa processen; vare sig det är en Planning-process eller en fem-minuters koll på hur UX:en ser ut i ett par relevanta appar innan man sätter igång sitt arbete.

Penelope Magounakis
Digital producent & kreatör
Milkywire
Penelope.Magounakis

Fick verkligen min kreativitet väckt till liv igen, något jag var ute efter från första början. Sedan har jag fått med mig mycket nyttiga kunskaper från föreläsningar och mina kursare".

Johannes Meza
Packaging designer
Ideal Of Sweden
Johannes.Meza

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Stina Svärd