Kurser

Att skriva för att övertyga

  • Hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning
  • Skriva för olika kanaler

Behovet av bra skribenter är större än någonsin. Överallt och i alla kanaler behövs välformulerade, genomtänkta och intressanta texter. Texter som når läsaren i form av nyhetsbrev, inlägg i sociala medier, webbsidor, debattartiklar, informations- och reklamkampanjer. Texter som berör och engagerar läsare. Denna kurs gör dig till en bättre skribent.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
28 500 SEK (exkl. moms)
35 625 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Torsdag 13 februari 2025
Slut
Torsdag 10 april 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Att skriva är att tänka. Den som inte tänkt klart, kan heller inte skriva klart. Därför lär du dig att analysera och tänka igenom budskap, målgrupp, argumentation, tonalitet och kanal innan du börjar skriva. Du får lära dig att använda olika metoder, verktyg och modeller som stöd för arbetet. Steg för steg blir du allt säkrare på att bedöma kvaliteten både i dina egna och andras texter. Resultatet blir att du kan skriva bättre, snabbare och mer målinriktat.

Du får praktiska skrivuppgifter varje vecka och individuella skriftliga kommentarer på alla texter som du gör under kursen. Om du arbetar med texter idag, eller skriver genom ditt jobb, har du goda möjligheter att arbeta med de texterna under kursen.

• Företag erbjuder sina tjänster genom olika texter.
• Organisationer berättar om sin verksamhet.
• Myndigheter förklarar vilka regler och ger instruktioner.
• Partier och intresseorganisationer skriver för att skapa opinion.

Det är därför inte konstigt att fler än någonsin skriver i sina yrken; oavsett om de arbetar som kommunikatörer, informatörer, copywriters, säljare, ekonomer, ingenjörer eller assistenter. Alla organisationer behöver bra skribenter.

Kursen riktar sig till dig som arbetar med information, marknads­föring, reklam, kommunikation eller opinionsbildning och som vill lära dig professionella metoder att skriva och utveckla olika typer av texter.

  • Budskapsmodeller – hur välja rätt budskap?
  • Målgruppsanpassning och målgruppsteori
  • Att välja rätt argument, göra nyttan tydlig
  • Skriva för olika kanaler och contentstrategi
  • Varumärke och hur hantera det okända, kända, superkända?
  • Dispositionstekniker - vad ska du ha i början, mitten, slutet?
  • Stilistik och tonalitet – hur får du det att låta bra?
  • Från ord till handling – att leda läsaren i mål/konvertering
  • Praktiska skrivuppgifter med personlig feedback och handledning

Ämne
Skrivande
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
28 500 SEK (exkl. moms)
35 625 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Torsdag 13 februari 2025
Slut
Torsdag 10 april 2025
Egenstudier
Ca 10 timmar per vecka
Kursdatum

Start online torsdag 13/2 kl kl 13.00-16.00. Lärarlett zoommöte torsdagar kl 16.30-17.30. Avslut online torsdag 10/4 kl 13.00-16.00.

Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.

Behöver jag några förkunskaper?

Du tycker om att skriva och vill utveckla ditt skrivande. Det är en fördel om du redan nu skriver i ditt yrke eller planerar att göra det. Krav: Godkänt betyg i svenska på gymnasienivå/motsvarande.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning, max en A4-sida, av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor

Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor

Övrig information

För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Här är svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

mikael-rosen-berghs

Mikael Rosén

Copywriter i egen verksamhet.

Mikael leder även kursen Att skriva för att övertyga.

Tidigare kursdeltagare

Kursen Att skriva för att övertyga har stärkt mig som kommunikatör".

Jag har fått nya ”glasögon” för att se på olika texter och flera verktyg för att förbättra dem. Kursen har även gett mig argument till vad som i grunden utgör en bra text och varför vi ska välja att skriva på ett sätt och kanske inte på ett annat. Jag kommer gå tillbaka till Mikaels bok och kursmaterialet för att påminnas om allt bra som jag har lärt mig.

Helen Källman
Act Svenska kyrkan
Helen Källman

Mikael Rosén är väldigt pedagogisk och rak, men peppande på att man ska utvecklas.

För mig var det otroligt lärorikt att fördjupa mig i skrivandet. Jag ville få lite bättre självförtroende i mitt arbete som kommunikatör och det fick jag verkligen. Det var en intensiv period med massor av aha-upplevelser och pusselbitar som föll på plats under kursens gång.

Peter Larsdotter
Marknadskommunikatör Stim
Peter-Larsdotter

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel