Copywriting Start
- —Copywriterns verktygslåda
- —Kreativa tankesätt och metoder
- —Idé och konceptutveckling
Du som har insett vilken makt det skrivna ordet har och är nyfiken på hur en copywriters arbetsdagar ser ut får en bra grund att bygga vidare på här. Med den här kursen skaffar du dig inblick i copywriterns verktygslåda, med allt ifrån kreativt skrivande till målgruppsanpassad kommunikation.
- Format
- Distans
- Plats
- Distans
- Pris
- 22 000 SEK (exkl. moms)27 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Tisdag 15 april 2025
- Slut
- Tisdag 10 juni 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Som copywriter jobbar du med idéer och texter i reklam. Oftast på reklambyrå tillsammans med en art director och projektledare. Inhousecopywriters är anställda i större företag och organisationer med egna ”reklamavdelningar. Som frilansande copywriter samarbetar du kanske med andra frilansare och/eller tar uppdrag av reklambyråer eller företag som behöver din hjälp.
Under den här introduktionskursen kommer du att få arbeta med en rad utmanande uppgifter som syftar till att utveckla din förmåga att skriva starka och effektiva texter. Vi kommer i huvudsak att koncentrera oss på tre saker. 1. Jobba med kreativa metoder och tankesätt som får dig att se på världen och ditt skrivande på ett nytt sätt. 2. Gå igenom copywriterns verktygslåda. 3. Träna din analytiska förmåga inom marknadsförings- och reklamområdet.
Det här får du
- Kreativa tankesätt och metoder
- Idé och konceptutveckling
- Copywriting: retorik, storytelling, stilistik, att skriva för olika målgrupper
- Branschkunskap
För dig som är i början av en framtida karriär som copywriter. Kanske har du inte bestämt dig ännu, men tror att du har talang för yrket och ser den här kursen som ett första steg på vägen. Eller också arbetar du idag i ett närliggande yrke och vill addera en rejäl dos kreativitet till ditt skrivande.
- Ämne
- Kreativitet & design
- Nivå
- Start
- Format
- Distans
- Språk
- Svenska
- Plats
- Distans
- Pris
- 22 000 SEK (exkl. moms)27 500 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Tisdag 15 april 2025
- Slut
- Tisdag 10 juni 2025
- Egenstudier
- 10 per vecka
- Kursdatum
Start online 15/4 kl 13.00-16.00.
Avslut online 10/6 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Handledning i Zoommöte 1.5 tim och tips/tricks i Zoommöte 1,5 tim. Grupparbete i Öppet klassrum, ett frivilligt och ett obligatoriskt. 3 inspelade föreläsningar.
Framgår i schema VT25.
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 850 kronor.
Övrig information
I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
- Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
- Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
- Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
- Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
- De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
- Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
- Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
"Jag ville läsa till copywriter och då kändes Berghs som ett självklart val"
Moa Hellgren gick först en startkurs i copywriting och sedan blev det en påbyggnadskurs i ämnet året därpå.
Ta alltid chansen att utvecklas
Elin Selling har det senaste året gått två kurser på Berghs. Här ger hon 5 karriärtips och berättar om sitt jobb och de nya kunskaperna.
Så här hittar du stipendier för kompetensutveckling!
Det finns mängder av stipendier att söka som studerande, men det finns även en del att söka för dig som jobbar.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!