Kurser

Nyhet!
Certified Design Buyer

  • Designstrategier och modeller för designinköp
  • Marknads- och trendanalys
  • Kommunikation och PR

Vill du ta din karriär inom designköp till nästa nivå? Denna utbildning är utformad för dig som redan arbetar med designinköp och vill fördjupa dina kunskaper inom strategiskt och hållbart inköp.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
70 000 SEK (exkl. moms)
87 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Fredag 11 april
Start
Tisdag 26 augusti
Slut
Torsdag 29 januari 2026

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

bakgrund och initiativ

Utbildningen är ett samarbete mellan Berghs School of Communication och Svensk Form och syftar till att skapa framtidens ledare inom designinköp. Initiativet till satsningen kommer från utbildningsansvariga Stefan Nilsson och Frida Ramstedt baserat på det identifierade behovet att stärka förmågan att agera strategiskt och innovativt på designmarknaden samt förbättra kvaliteten av inköp. Utbildningen erbjuder en unik certifiering som positionerar dig i framkant i designvärlden, med fokus på hållbarhet och innovativa affärsmodeller. 

Programmet löper över 4 moduler under ett halvår, cirka 300 studietimmar samt 80 lärarledda timmar, ett projektarbete och individuell studietid.

Innehåll

  • Designprocessen - från idé till verklighet
  • Grundläggande kvalitetsaspekter inom inredning och möbler
  • Designstrategier för hållbar utveckling
  • Metoder för analys och trendskapande inom designsektorn
  • Juridiska och ekonomiska aspekter av designinköp
  • Kommunikationsstrategier för att stärka varumärken genom design
  • Projektledning och relationsbyggande i digitala och fysiska format
  • Faciliteringsteknik och att ta in olika intressenter i processen

Format

Praktiska uppgifter och case-studier med ett genomgående kommunikationsperspektiv. Aktivitetsdrivna lektioner genom kunskap, workshops och diskussioner, både på Berghs i Stockholm och via Zoom/Canvas. Certifiering efter godkänd utbildning, med krav på minst 80% närvaro. Programmet förbereder deltagarna för framtidens designutmaningar och möjligheter.

Varför anmäla sig till Certified Design Buyer?

För att få en djupgående förståelse för designmarknadens dynamik, färdigheter i strategiska inköp och hållbarhetsprinciper och certifiering som bevis på kvalificerad expertis inom designinköp.

Kunskaper som kan hjälpa dig och din arbetsgivare att undvika kostsamma felköp, minska reklamationer, förbättra produkternas kvalitet och öka företagets/produkternas konkurrenskraft.

Under utbildningen sker kontinuerligt arbete med eget utvecklingsprojekt, exempelvis en ny kollektion, en lansering eller kommunikation kring offentlig verksamhet.

Utbildningen löper över fyra moduler och utforskar allt från teorier till praktiska applikationer inom designköp

Lärarna och föreläsarna är experter från designföretag och kommunikatörer, vilket ger en blandning av teori och praktik

Utbildningen genomförs på svenska med vissa föreläsningar och material på engelska

Moduler:

Modul 1. Designprocessen och dess kreativa kraft, från idé till färdig produkt

Modul 2. Funktion och beteendedesign. Fokus på ergonomi, produktsäkerhet, viktiga tumregler och riktmått för möbeldesign samt kvalitetsnormer

Modul 3. Hållbar design och strategisk innovation. Om hållbara affärsmodeller och innovationsprocesser inom design

Modul 4. Marknads­kommunikation och samverkan. Strategier för effektiv kommunikation och öka samverkan

  • Kunskap kring inredning och möbler
  • Verktyg för att göra trendanalys och omvärldsbevakning
  • Verktyg för att driva utvecklingsprojekt för nya hållbara ideer och lösningar
  • Förståelse kring antropometri och människans fysiska behov
  • Förståelse för PR och kommunikation
  • Förståelse för aktuella regler och lagar
  • Verktyg för att driva kreativa workshops internt och externt
  • Ett antal modeller och verktyg för att strategiskt kunna leda designinköp

Programmet riktar sig till dig som arbetar med inköp och hantering av interiör och design, här ingår belysning och fast inredning. Det är idealiskt för inköpare, designchefer, produktutvecklare, marknadsförare och andra nyckelpersoner inom både privat och offentlig sektor som vill höja sin kompetens inom designinköp.

Ämne
Strategi & analys
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
70 000 SEK (exkl. moms)
87 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Fredag 11 april
Start
Tisdag 26 augusti
Slut
Torsdag 29 januari 2026
Kursdatum

Modul 1.
Tisdag 26 augusti, 09.30-17.00, på Berghs
Onsdag 27 augusti, 09.00-16.30, på Berghs
Tisdag 2 september, 09.00-12.00, online
Torsdag 4 september, 09.00-12.00, online

Modul 2.
Tisdag 7 oktober, 09.30-17.00, på Berghs
Onsdag 8 oktober, 09.00-16.30, på Berghs
Tisdag 14 oktober, 09.00-12.00, online
Torsdag 16 oktober, 09.00-12.00, online

Modul 3.
Tisdag 18 november, 09.30-17.00, på Berghs
Onsdag 19 november, 09.00-16.30, på Berghs
Tisdag 25 november, 09.00-12.00, online
Torsdag 27 november, 09.00-12.00, online

Modul 4.
Tisdag 13 januari, 09.30-17.00, på Berghs
Onsdag 14 januari, 09.00-16.30, på Berghs
Tisdag 20 januari, 09.00-12.00, online
Torsdag 22 januari, 09.00-12.00, online

Avslutning
Torsdag 29 januari, 09.30-18.00, på Berghs

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) varför du vill gå utbildningen samt ditt CV.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

rabatterad kostnad för partners

För partners i Svensk Form är kostnaden 56 000 SEK (exkl. moms) 70 000 SEK (inkl. moms)

Frida Ramstedt och Stefan Nilsson

Kursansvariga

Stefan Nilsson

Stefan nilsson

Trendexpert, journalist och utställningscurator.

FRIDA RAMSTEDT

Inredare, influencer och författare