Kurser

Digital försäljning med fokus e-handel

  • Driva och optimera en e-handel
  • Kundresa och digital säljstrategi
  • Lojalitet och kundrelationer

Vill du bredda din kompetens inom e-handel? I takt med att e-handel växer i bransch efter bransch expanderas behovet av kompetens inom detta område. Detta är kursen för dig som vill bli vassare på digital försäljning och få en ökad affärsförståelse för att kunna specialisera dig inom e-handel.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
28 500 SEK (exkl. moms)
35 625 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Onsdag 26 februari
Start
Torsdag 3 april
Slut
Onsdag 28 maj

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Kursen ger både strategisk och taktisk kunskap i hur man driver försäljning 
på en e-handel på ett effektivt sätt. Du får en genomgång av strategiska metoder för att ta fram en kundresa och utifrån den en digital säljstrategi. Vidare till praktiska verktyg för att optimera försäljning på e-handel.

Under kursens gång sätter du upp en egen e-handelsite för att tillämpa dina kunskaper praktiskt. Det ger dig en god förståelse av olika användningsområden inom ämnet.

Genom att få strukturerade metoder och kunskap om olika verktyg ges du möjligheten att efter utbildningens slut kunna söka jobb som digital säljare, Online Sales Manager eller E-commerce manager beroende på tidigare erfarenhet. Du kommer också att bredda dina kontakter i branschen under utbildningens gång

Det här får du

  • En introduktion till de tekniska plattformar som utgör en e-handel och hur du kan använda dem effektivt.
  • Förståelse för viktiga nyckeltal inom e-handel och hur du kan använda data för att mäta och optimera din försäljning.
  • Kunskap om hur du startar och bygger ett eget varumärke online.
  • Strategier för att driva och optimera din e-handel på ett datadrivet sätt.
  • Ett ramverk för att kartlägga kundresan och utveckla en digital säljstrategi.
  • Insikter i hur du använder kvalitativ och kvantitativ data för att förstå kundbeteenden inom e-handel.
  • Verktyg och metoder för att skapa en effektiv säljprocess.
  • Strategier för att bygga lojalitet och starka kundrelationer.

Kursen riktar sig till dig med minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknads­föring eller kommunikations­branschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper. Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.

Ämne
Strategi & analys
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
28 500 SEK (exkl. moms)
35 625 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Onsdag 26 februari
Start
Torsdag 3 april
Slut
Onsdag 28 maj
Egenstudier
Ca 10 timmar per vecka
Kursdatum

Start online på Zoom 3/4 kl 16:00-18:00. Öppet klassrum från andra kursveckan – gemensam uppföljning på Zoom och tillfälle att ställa frågor (ej obligatoriskt). Avslut online på Zoom 28/5 kl 16:00-18:00.

Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens och minst 2 års arbetslivserfarenhet inom sälj, marknads­föring eller kommunikations­branschen för att ha grundförutsättning att koppla på nya kunskaper.
Du kanske arbetar som säljare, butikssäljare eller kommunikatör idag och vill vässa dina kunskaper inom digital försäljning och e-handel.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor

Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor

Tillkommande kostnader

Liten kostnad för Shopify. De har ofta bra erbjudanden till nya kunder.

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera, mikrofon och möjlighet att använda Zoom) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Lästips! Längst ner på sidan finns intervjuer med tidigare kursdeltagare!

Kursansvarig

Sophia.Båge

Sophia Båge

E-Commerce Growth Strategist på Untangle Collective, specialiserade på datainsamling, digital affärsutveckling och performance marketing för e-handel.

Sophia leder även kursen Performance Marketing.

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel