Effektiv kommunikationsstrategi
- —Utveckla strategiskt tänkande
- —Genomför en intressentanalys
- —Engagera i förändringsprocesser
Få direkt användbara tips och verktyg för att skapa en kommunikationsstrategi som levererar konkreta resultat. Oavsett om du vill förfina dina nuvarande färdigheter eller bygga ny kompetens, kommer du att lämna kursen med praktiska insikter och verktyg som omedelbart kan omsättas i framgångsrik kommunikation och strategiskt genomslag.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 2 april 2025
- Slut
- Fredag 4 april 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Du lär dig viktiga verktyg och en process för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med ansvar för strategisk kommunikation.
Vi utforskar vad som krävs för att utveckla kommunikativ förmåga i organisationen, så att alla drar åt samma håll. Den interna kommunikationens betydelse, gränssnittet mot HR, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad behandlas.
Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.
Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler, AI-stöd och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.
Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i det här nya landskapet? Vad krävs av dig i rollen som ansvarig, för att kommunikation ska fungera och ge effekt?
Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt:
Dag 1 handlar om etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet eller ett projekt. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.
Det här får du
- Utveckla strategiskt tänkande för en framgångsrik kommunikationsstrategi – Lär dig att identifiera vilka som är de strategier som direkt bidrar till ökad effektivitet och måluppfyllelse.
- Skapa skarpt och målinriktat innehåll i den strategiska kommunikationsplanen – Formulera konkreta, strategiskt riktade budskap som resultat och skapar genomslag.
- Genomföra en intressentanalys med fokus på omvärld och målgrupp – Identifiera och förstå nyckelaktörer och deras påverkan för att stärka kommunikationen och nå fram med budskapen.
- Navigera i dagens komplexa kommunikationslandskap så att du bryter igenom informationsbruset – Maximera dina budskaps genomslag genom att finna både rationell och emotionell nytta för din målgrupp.
- Engagera och få med dig ditt team och din målgrupp i förändringsprocesser – Bygg upp ett starkt stöd och delaktighet som säkerställer smidiga och framgångsrika förändringar.
Kursen vänder sig till dig som vill bli bättre på att ta fram kommunikationsstrategier som leder till önskad effekt.
Kanske är kommunikation en viktig del av ditt nuvarande jobb, kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar? Du vill tillägna dig ett sätt att tänka och arbeta som skapar bästa förutsättningar för effektiv kommunikation. Kommunikation som når fram och påverkar i önskad riktning och som du får ditt team att vilja jobba med.
Du kan vara projektledare, ledare, HR-specialist, kommunikatör och/eller marknadsförare som vill växa i din kommunikativa roll.
- Ämne
- Ledarskap
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 28 000 SEK (exkl. moms)35 000 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 16 december
- Start
- Onsdag 2 april 2025
- Slut
- Fredag 4 april 2025
- Lektionstid
- 18 timmar
- Egenstudier
- Ca 1-2
- Kursdatum
Onsdag 2/4, torsdag 3/4 och fredag 4/4 kl 09:00-16:00.
Behöver jag några förkunskaper?
Du har några års erfarenhet inom kommunikation, marknadsföring, projektledning, HR eller ledarskap. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.
Kursansvarig
Andris Zvejnieks
Senior konsult med bred bakgrund som kommunikationschef och kommunikationsdirektör.
Andris leder även kursen Communication Management.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
Berghs intensivkurs gjorde Åsa till en gladare och nöjdare chef
Åsa Engwall arbetar sedan många år tillbaka som chef i den kommunala världen. I vintras gick hon en kurs på Berghs.
Intensivkursen gav en positiv perspektivförskjutning
Jonas Eronen är polis. 2022 gick han en kurs på Berghs. Här berättar han om jobbet och hur kursen har kommit till nytta.
Emma LÄRDE SIG kommunikationschefens viktigaste verktyg
Emma Dahl bor i Funäsdalen, jobbar på ett energibolag och gick en intensivkurs på Berghs i vintras. Här berättar hon om de lärorika kursdagarna.
Intensivkursen gav verktyg, metoder och mod
Kristian Isaksson jobbar på Plan International Sverige. Här berättar han om jobbet och vad kursen på Berghs har betytt.
Negin fyllde på med kunskap hon kunde använda direkt
Negin Nazerian är kommunikationsstrateg på Energimarknadsinspektionen. Här berättar hon om studietiden, sitt jobb och vinsten i att gå på Berghs.
Intensivkursen gav Johanna insikter och konkreta verktyg
Johanna Feuk Westhoff jobbar på ett forskningsinstitut och har läst tre kurser på Berghs.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!