Kurser

Effektiv kommunikations­strategi

  • Utveckla strategiskt tänkande
  • Genomför en intressentanalys
  • Engagera i förändringsprocesser
Why

Få direkt användbara tips och verktyg för att skapa en kommunikations­strategi som levererar konkreta resultat. Oavsett om du vill förfina dina nuvarande färdigheter eller bygga ny kompetens, kommer du att lämna kursen med praktiska insikter och verktyg som omedelbart kan omsättas i framgångsrik kommunikation och strategiskt genomslag.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 23 september
Start
Onsdag 9 oktober
Slut
Fredag 11 oktober

Visa fullständig information

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Du lär dig viktiga verktyg och en process för att arbeta strategiskt med kommunikation i ett företag, en organisation eller en myndighet. Kursen ger dig en grundläggande förmåga att arbeta med strategier och en handlingsplan för att dra största möjliga nytta av din potential på ett jobb med ansvar för strategisk kommunikation.


Vi utforskar vad som krävs för att utveckla kommunikativ förmåga i organisationen, så att alla drar åt samma håll. Den interna kommunikationens betydelse, gränssnittet mot HR, liksom den externa kommunikationen med sitt gränssnitt mot Marknad behandlas.

Vi arbetar med värdegrund, företagskultur och intressentanalys och funderar på vad vi behöver veta om våra målgrupper för att nå fram.


Det nya kommunikationslandskapet innebär mer rörlig bild, fler digitala kanaler, AI-stöd och samtidigt ett ökat informationsbrus, som våra hjärnor behöver filtrera för att orka med. Detta är vår utgångspunkt, när vi arbetar med förändringsprocesser för att få människor med på det som behöver göras nytt eller annorlunda.


Vad kännetecknar effektiva kommunikationsstrategier i det här nya landskapet? Vad krävs av dig i rollen som ansvarig, för att kommunikation ska fungera och ge effekt?
Kursens tre dagar är pedagogiskt upplagda på följande sätt:

Dag 1 handlar om etablering – vad du behöver göra när du kommer in i en verksamhet eller ett projekt. Dag 2 handlar om hur du fördjupar dina insikter och drar slutsatser om strategiska vägval i uppdraget. Dag 3 har fokus på leverans, vad som krävs för att vinna förtroende i ledningen och övriga verksamheten.

Det här får du

  • Utveckla strategiskt tänkande för en framgångsrik kommunikations­strategi – Lär dig att identifiera vilka som är de strategier som direkt bidrar till ökad effektivitet och måluppfyllelse.
  • Skapa skarpt och målinriktat innehåll i den strategiska kommunikationsplanen – Formulera konkreta, strategiskt riktade budskap som resultat och skapar genomslag.
  • Genomföra en intressentanalys med fokus på omvärld och målgrupp – Identifiera och förstå nyckelaktörer och deras påverkan för att stärka kommunikationen och nå fram med budskapen.
  • Navigera i dagens komplexa kommunikations­landskap så att du bryter igenom informationsbruset – Maximera dina budskaps genomslag genom att finna både rationell och emotionell nytta för din målgrupp.
  • Engagera och få med dig ditt team och din målgrupp i förändringsprocesser – Bygg upp ett starkt stöd och delaktighet som säkerställer smidiga och framgångsrika förändringar.

Kursen vänder sig till dig som vill bli bättre på att ta fram kommunikationsstrategier som leder till önskad effekt.

Kanske är kommunikation en viktig del av ditt nuvarande jobb, kanske ska du tillträda ett nytt jobb med kommunikationsansvar? Du vill tillägna dig ett sätt att tänka och arbeta som skapar bästa förutsättningar för effektiv kommunikation. Kommunikation som når fram och påverkar i önskad riktning och som du får ditt team att vilja jobba med.

Du kan vara projektledare, ledare, HR-specialist, kommunikatör och/eller marknadsförare som vill växa i din kommunikativa roll.

Ämne
Ledarskap
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
35 000 SEK (inkl. moms)
28 000 SEK (exkl. moms)
Ansök innan
Måndag 23 september
Start
Onsdag 9 oktober
Slut
Fredag 11 oktober
Lektionstid
18 timmar
Egenstudier
Ca 1-2
Kursdatum

Onsdag 9/10, torsdag 10/10 och fredag 11/10 kl 9.00-16.00

Behöver jag några förkunskaper?

Du har några års erfarenhet inom kommunikation, marknads­föring, projektledning, HR eller ledarskap. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Läs om våra hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Kursansvarig

Andris-Zvejnieks

Andris Zvejnieks

Senior konsult med bred bakgrund som kommunikations­chef och kommunikationsdirektör.

Andris leder även kursen Communication Management.

Tidigare kursdeltagare

Det bästa med kursen var Andris kunskaper och erfarenheter. Jag gillar att förstå och ta med teoretiska modeller till det operativa och strategiska arbetet. Jag tyckte även om deltagarnas bredd och viljan att dela med sig.
Lars Neckman
Senior Communication Manager
Lars Neckman
Det var en välorganiserad kurs med en duktig kursledare, intressanta kurskamrater samt användbara modeller och exempel. Jag kan varmt rekommendera den!
Johanna Feuk Westhoff
Senior kommunikationsrådgivare och projektledare
Nordregio
Johanna.Feuk

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Lisa Koikeroinen