Kurser

Insiktsdriven strategi

  • Modeller för insiktsutveckling
  • Kreativ briefing
  • Strategisk plattform

Behöver du bli mer träffsäker i ditt kommunikationsarbete? Är du intresserad av människors drivkrafter och varför viss kommunikation når fram och fungerar? Då är det här en kurs för dig.

Format
Distans
Plats
Distans
Pris
30 000 SEK (exkl. moms)
37 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Måndag 17 mars 2025
Slut
Måndag 12 maj 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Det blir allt svårare att engagera människor genom de aktiviteter och den kommunikation som görs för varumärken. Därför blir lösningar som bygger på insiktsdrivna och strategiska vägval allt viktigare för en organisations framgång, och arbetet med detta blir allt mer centralt både på marknadsavdelningen och hos olika typer av kommunikationsbyråer.

Under kursens åtta veckor hanteras samtliga de moment som lägger grunden för en mer träffsäker kommunikation. Kommunikation som är relevant för människor, som tydliggör varumärket och som därmed bidrar med värde till organisationens varumärke och affär.

Efter kursen ska du ha fått en djupare förståelse för hur du via fakta bygger kunskap, omvandlar den till en djupare förståelse och därifrån utvecklar användbara insikter. Hur dessa insikter vägleder alla de strategiska vägval som görs i ett kommunikationsarbete, samt hur du vägleder och inspirerar teamet hela vägen mot mer träffsäkra kommunikationslösningar.

De flesta av kursens uppgifter utgår från arbetsrelaterade case. Använd gärna ditt eget företag/organisation eller förbered ett att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.

Det här får du

  • Kvantitativa och kvalitativa verktyg för kunskapsgenerering
  • Modeller som guidar träffsäkert och kreativt analysarbete
  • Djupare förståelse för hur drivkrafter styr attityder och beteende
  • Modeller för insiktsutveckling
  • Modeller för att vägleda strategi- och planningarbetet från start till mål
  • Inblick i kreativ briefing som vägleder och inspirerar teamet
  • Metoder för målsättning, uppföljning, utvärdering och optimering
  • Utveckla en strategisk plattform för en fiktiv kommunikationslösning

Kursen passar dig som har goda kunskaper i marknads­föring och kommunikation och nu vill bli vassare på att lägga den strategiska grunden för lösningar som ger framgång för organisationens varumärke och affär. Du kan vara t.ex. projektledare, planner, kommunikatör, marknadsansvarig, analysansvarig, kreatör, byråledare eller entreprenör. I kommersiella verksamheter såväl som offentliga, B2C eller B2B.

Ämne
Strategi & analys
Nivå
Professional
Format
Distans
Språk
Svenska
Plats
Distans
Pris
30 000 SEK (exkl. moms)
37 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Måndag 17 mars 2025
Slut
Måndag 12 maj 2025
Egenstudier
Ca 10 timmar/vecka
Kursdatum

Start online måndag 17/3 kl 9.00-12.00. Tisdagar: kl 16-17.30 fr o m andra kursveckan – gemensam uppföljning av veckans föreläsningar. Fredagar: 20 minuters individuell avstämning, någon gång mellan kl 8-11. Ej avstämning vecka 16 (långfredag). Avslut online måndag 12/5 kl 9.00-12.00

Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.

Behöver jag några förkunskaper?

Goda kunskaper i marknads­föring och kommunikation och erfarenhet av roller som t.ex. projektledare, produktchef eller kreatör. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
30 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
37 500 kronor

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Kurserna har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns).
  • Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvarig

annika-rehn-berghs

Annika Rehn Frobell

Kommunikations- och varumärkesstrateg.

Tidigare kursdeltagare

Kursen var otroligt givande! Och Annika är fantastisk - kompetent och pedagogisk, riktigt bra föreläsningar och bra på att ge feedback och bolla tankar och idéer. Känns helt plötsligt så tydligt varför viss kommunikation är så bra, den är ju insiktsdriven!

Linda Csapo
Brand Manager Motor
Blocket
Linda.Csapo

Kursen Insiktsdriven strategi har gett mig många nya redskap jag direkt tar med mig i mitt yrkesliv. Kursledaren Annika Rehn Frobell bjöd på allt från inspirerande exempel till konkreta tips och råd anpassat just för min roll och förutsättningar. Jag uppskattade särskilt de individuella tillfällena för återkoppling, men även gruppdiskussionerna med de andra deltagarna.

Sara Ek
CX Strategic Project Manager
Aftonbladet
Sara Ek

Relaterade artiklar

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel