Kreativt ledarskap
- —Verktyg och modeller för kreativa ledare
- —Feedbackprocesser
- —Psykologisk trygghet
Allt fler organisationer vill bli mer kreativa. Men hur gör man för att skapa utrymme för kreativitet, och få fler att bidra i idéarbetet? Den här kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av hur kreativa processer fungerar, och vill utveckla ett ännu bättre kreativt ledarskap baserat på samskapande och lärande.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 43 000 SEK (exkl. moms)53 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 10 februari 2025
- Start
- Onsdag 24 september 2025
- Slut
- Onsdag 5 november 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
Vassa strategier och kreativ höjd i all ära – men i takt med att varumärkesbyggande blivit en allt mer komplex verksamhet har förmågan att samarbeta med och mellan olika team och partners blivit en avgörande faktor.
Framtidens vinnare kommer vara de som bäst tar vara på de möjligheter digitaliseringen gett oss – och för det krävs en ny form av kreativt ledarskap som involverar hela organisationen. Och en kreativ ledare som inte avgör vad som är rätt eller fel, utan snarare kurerar idéer, bygger självförtroende och har ett coachande förhållningssätt. Som strävar efter att få ut så mycket kreativitet och så många bra idéer som möjligt, istället för att hitta den enskilt bästa idén.
I den här kursen delar seniora ledare som har lång erfarenhet av att arbeta på detta sätt med sig av sina erfarenheter. Vi mixar teoretiska modeller med praktiska coachingövningar och arbete med verkliga case. Efter kursen har du fått ett nytt perspektiv på kreativt ledarskap och är redo att implementera det i ditt eget arbete.
Det här får du
- Kunskap i hur grupper och individer samverkar
- Grunderna för bra feedbackprocesser
- Insikt i hur man skapar trygghet genom att fokusera på lärande före prestation
- Praktiska verktyg för att applicera ett coachande förhållningssätt i ditt kreativa ledarskap
- Förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet
- Kunskap i neuroledarskap och den sociala hjärnans principer
- Processer för att få ut mer av en organisations kollektiva kreativitet
Kursen passar alla som vill utveckla sin förmåga att leda kreativa processer:
Marknadschefer, projektledare, produktionsledare, creative directors och seniora kreatörer.
- Ämne
- Kreativitet & design
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 43 000 SEK (exkl. moms)53 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 10 februari 2025
- Start
- Onsdag 24 september 2025
- Slut
- Onsdag 5 november 2025
- Lektionstid
- 42 timmar
- Egenstudier
- 1-3 timmar per vecka
- Kursdatum
Onsdagar 24/9, 1/10, 8/10, 15/10, 22/10
och 5 /11 kl 9-16
Behöver jag några förkunskaper?
Du bör ha flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknadsföring, och gärna erfarenhet av att leda kreativt arbete. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
43 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
53 750 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Anna Romson
Creative Director på Cogs Creative.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
På Berghs lärde sig Daniel att leda sig själv och andra
“En kurs som öppnar burken till ett potent elixir av livskunskap”, så fint beskriver Daniel Åkerlund från kommunikationsbyrån DET kursen Kreativt ledarskap som han gick på Berghs under hösten 2023.
"Psykologisk trygghet är så viktigt i en kreativ process"
I höstas gick arkitekten Johan Olsson kursen Kreativt ledarskap. Här berättar han om sitt jobb och hur de nya kunskaperna kommer till nytta.
“Kursen Kreativt ledarskap gav mig flera nyttiga tankeställare”
Tove Hanell är Creative Content Director på Stockholms Handelskammare. Här berättar hon om sitt jobb och om Berghs kurs Kreativt ledarskap.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!