Kurser

Kreativt ledarskap

  • Verktyg och modeller för kreativa ledare
  • Feedbackprocesser
  • Psykologisk trygghet

Allt fler organisationer vill bli mer kreativa. Men hur gör man för att skapa utrymme för kreativitet, och få fler att bidra i idéarbetet? Den här kursen riktar sig till dig som har erfarenhet av hur kreativa processer fungerar, och vill utveckla ett ännu bättre kreativt ledarskap baserat på samskapande och lärande.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
43 000 SEK (exkl. moms)
53 750 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 10 februari 2025
Start
Onsdag 24 september 2025
Slut
Onsdag 5 november 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Vassa strategier och kreativ höjd i all ära – men i takt med att varumärkesbyggande blivit en allt mer komplex verksamhet har förmågan att samarbeta med och mellan olika team och partners blivit en avgörande faktor.


Framtidens vinnare kommer vara de som bäst tar vara på de möjligheter digitaliseringen gett oss – och för det krävs en ny form av kreativt ledarskap som involverar hela organisationen. Och en kreativ ledare som inte avgör vad som är rätt eller fel, utan snarare kurerar idéer, bygger självförtroende och har ett coachande förhållningssätt. Som strävar efter att få ut så mycket kreativitet och så många bra idéer som möjligt, istället för att hitta den enskilt bästa idén.


I den här kursen delar seniora ledare som har lång erfarenhet av att arbeta på detta sätt med sig av sina erfarenheter. Vi mixar teoretiska modeller med praktiska coachingövningar och arbete med verkliga case. Efter kursen har du fått ett nytt perspektiv på kreativt ledarskap och är redo att implementera det i ditt eget arbete.

Det här får du

  • Kunskap i hur grupper och individer samverkar
  • Grunderna för bra feedbackprocesser
  • Insikt i hur man skapar trygghet genom att fokusera på lärande före prestation
  • Praktiska verktyg för att applicera ett coachande förhållningssätt i ditt kreativa ledarskap
  • Förståelse för hur systemteoretiska verktyg kan skapa mer rum för kreativitet
  • Kunskap i neuroledarskap och den sociala hjärnans principer
  • Processer för att få ut mer av en organisations kollektiva kreativitet

Kursen passar alla som vill utveckla sin förmåga att leda kreativa processer:

Marknadschefer, projektledare, produktionsledare, creative directors och seniora kreatörer.

Ämne
Kreativitet & design
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
43 000 SEK (exkl. moms)
53 750 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 10 februari 2025
Start
Onsdag 24 september 2025
Slut
Onsdag 5 november 2025
Lektionstid
42 timmar
Egenstudier
1-3 timmar per vecka
Kursdatum

Onsdagar 24/9, 1/10, 8/10, 15/10, 22/10
och 5 /11 kl 9-16

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknads­föring, och gärna erfarenhet av att leda kreativt arbete. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
43 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
53 750 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.

Kursansvarig

Anna.Romson

Anna Romson

Creative Director på Cogs Creative.

Tidigare kursdeltagare

Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap

Kursen har gett mig en ny förståelse för kreativt ledarskap och hur kreativitet kan stimuleras att växa fram i många olika miljöer och sammanhang. Denna form av ledarskap och samarbete är en viktig del i att hitta nya lösningar för framtiden. Det är dessutom roligt och givande på alla sätt att arbeta med kreativa processer och få andra att bli inspirerade att komma med nya idéer!

Jenni Strömstad
Projektledare och verksamhetsansvarig för fundraising
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Jenni.Strömstad

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Stina Svärd