Kurser

SEO och SEM

  • Att skriva SEO-innehåll
  • Skapa sökordsannonser
  • Målsättning och KPI:er

Idag kan vardagens alla frågor besvaras med en enkel googling. Från restaurangtips till väderprognoser. Och snabbt ska det gå, så vi klickar helst på det som presenteras först. Men vad avgör egentligen om man syns på en sökning? På den här kursen lär du dig hur du skapar innehåll, kampanjstrukturer och annonser som ger resultat på Google.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
26 000 SEK (exkl. moms)
32 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Onsdag 19 mars 2025
Slut
Fredag 21 mars 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

SEO (Search Engine Optimization) och SEM (Search Engine Marketing) handlar om att möta kundens behov. Närmare bestämt erbjuda det de efterfrågar med sin sökning. Men de företag som lyckas få in mycket trafik till sin webbplats via Google gör det inte av en slump. För att prestera bra i det organiska sökresultatet eller med sökordsannonser krävs rätt förutsättningar.

På den här intensivkursen får du lära dig grunderna i hur du arbetar med SEO och får ditt innehåll att ranka i Googles organiska sökresultat. Från arbetet med att göra en sökordsanalys och välja ”rätt sökord” till att skapa SEO-vänligt innehåll som möter besökarens sökintention.

Du får även lära dig grunderna i SEM. Både hur du ska förhålla dig till mål och KPI:er, vilka annonsformat det finns och vad som passar i linje med dina mål. Men även hur du praktiskt kommer igång med att skapa sökordsannonser i Google Ads optimerar och analyserar resultatet.

Efter kursen kommer du ha en god förståelse för hur sökmarknadsföring fungerar, fördelen med att arbeta med både SEO och SEM, och hur du rent praktiskt kommer igång med arbetet.

Det här får du

  • Förstå grunderna i SEO och SEM
  • Förstå hur en sökmotor fungerar
  • Hur du möter sökintention
  • Hur du gör sökordsanalyser i SEO och SEM
  • Hur du skriver SEO-innehåll
  • Hur du skapar sökordsannonser
  • Målsättning och KPI:er
  • Analys och uppföljning

Kursen passar dig som arbetar med textbaserat innehåll på webbplatser (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknads­föring och vill bredda kunskaperna till sök. Du vill få en bättre förståelse för sökmarknadsföring och hur man man gör rent praktiskt för att synas på sökmotorer - både organiskt och med hjälp av annonser.  Vi kommer gå igenom kostnadsfria verktyg och ha en gemensam demo i Google Ads. Har du tillgång till ett eget Google Ads konto är det en bonus, men inte ett krav.

Kursen är inte framtagen för yrkesverksamma SEO- och SEM-specialister.

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
26 000 SEK (exkl. moms)
32 500 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Onsdag 19 mars 2025
Slut
Fredag 21 mars 2025
Lektionstid
18 timmar
Kursdatum

Onsdag 19/3, torsdag 20/3 och fredag 21/3 kl 09.00-16:00.

Behöver jag några förkunskaper?

Kursen är för dig som arbetar med skriftligt innehåll på en webbplats (webbredaktör, kommunikatör, copywriter) eller digital marknads­föring och vill bredda kunskaperna till sök. Har du tillgång till ett eget Google Ads konto är det en bonus, men inte ett krav.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
26 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
32 500 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.

Kursansvariga

Christian Sturk

SEM-specialist, Maia.

Sabine Ljunggren

Senior SEO-specialist och COO, Maia.

Tidigare kursdeltagare

Kursen var väldigt innehållsrik och Sabine och Christian, som båda två är otroligt kompetenta, är också väldigt duktiga på att lära ut. Det bästa med kursen var också alla praktiska exempel som gör det enkelt att ta med det man lärt sig in i ett arbete.

Klara Engberg
Communication agent
Lunar
Klara.Engberg

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Lisa Koikeroinen