Kurser

Strategisk kommunikation och PR

  • Strategi, mål och mätning
  • Hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
  • PR-/kommunikationsplanens olika delar
A composition with a notebook, a wrench, a pair of reading glasses, a clock, a plant and a cup of coffee. The picture represents tools and ideas related to studying at Berghs School of Communication

Det här är en kurs för dig som vill bygga på och spetsa din kompetens inom strategisk kommunikation och PR. Kursen ger dig både teoretisk och praktisk kunskap, från strategi till genomförande.

Format
Kvällstid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Tisdag 4 mars 2025
Slut
Måndag 12 maj 2025

Se mer info om tider och datum

Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Det är spännande att arbeta med strategisk kommunikation och PR idag, när allt går så snabbt, när digitalt och socialt och olika kommunikationsdiscipliner flyter ihop. För att arbeta framgångsrikt med PR är det viktigt att förstå kommunikation ur ett bredare perspektiv samt kommunikatörens olika roller i olika organisationer.

Med hjälp av yrkesverksamma föreläsare inom kommunikation och PR får du lära känna det nya medielandskapet, hur PR på ett kostnadseffektivt sätt kan lösa olika kommunikationsutmaningar samt om de olika yrkesroller branschen rymmer. Kursen ger dig en bred orientering i allt från plan- och strategiarbete, traditionella såväl som sociala och digitala kanaler, till verktyg och aktiviteter.

Kursen mixar teori med inspirationsfyllda föreläsningar och praktiska övningar. Du kommer att få använda de kunskaper du får i praktiken genom att arbeta med ett case som löper under kursens gång. Vid kursens avslutning sker en slutpresentation av arbetet.

Målet är att du ska förstå den nya kommunikationsarenan och lyckas med framgångsrik strategisk kommunikation och PR i olika kanaler. Du får en stabil grund för att både behärska kommunikation på en strategisk nivå men också taktiskt.

Det här får du

  • Strategisk kommunikation och PR i dagens medielandskap
  • Vikten av strategi, mål och mätning i kommunikations­arbetet
  • Vad som definierar en nyhet och att lyckas med medierelationer
  • Budskapsformulering och att skriva för PR
  • Hur du kan använda omvärlden som kreativt verktyg
  • Hur du skapar kommunikation som når igenom bruset
  • Innehåll för framgång i digitala och sociala kanaler
  • Hur väl genomfört PR-arbete kan bidra till affärsnyttan
  • Social hållbarhet ur ett kommunikationsperspektiv
  • Kommunikation i kris
  • PR-/kommunikationsplanens olika delar

Utöver schemalagd studietid ges två handlednings­tillfällen.

För dig som vill bredda dina kunskaper inom strategisk kommunikation och PR i digitala, sociala och traditionella kanaler. Du bör ha viss erfarenhet av kommunikationsarbete.

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Kvällstid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
29 000 SEK (exkl. moms)
36 250 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 16 december
Start
Tisdag 4 mars 2025
Slut
Måndag 12 maj 2025
Lektionstid
30 timmar
Egenstudier
2,5 - 5 timmar per vecka
Kursdatum

Kursstart, som är gemensam med övriga kvällskurser är tisdag den 5/3, kl 17.30 - 21.00 därefter måndagarna 11/3, 18/3, 25/3, 8/4, 15/4, 22/4, 29/4, 6/5 och 13/5 kl 18:00-21:00. Utöver dessa kvällar tillkommer 2 st handlednings­tillfällen på kvällstid.

Behöver jag några förkunskaper?

Du bör ha relevant erfarenhet från kommunikationsarbete. Kursen passar dig som t.ex arbetar med PR, information, reklam, events, webb och annan kommunikation eller är på väg in i en sådan roll. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Till ansökan bifogas en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) med en motivation till varför du söker just den här kursen. Du ska även bifoga en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten (CV).

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
29 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
36 250 kronor

Vanliga frågor

Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om kurser på Berghs.

Kursansvarig

Per.Frykebrant

Per H Frykebrant

Head of Communication på Norrsken VC.

Tidigare kursdeltagare

Det bästa med kursen är att vi har fått verkliga exempel från arbetslivet och att alla deltagare i kursen har bidragit med olika infallsvinklar och input.

Jennie Salinder
Global Brand Communicator
Pergo
JennieSalinder

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Utbildningskoordinator

Stina Svärd