Varumärkespositionering och strategi
- —Digital varumärkesstrategi
- —Positionering och riktning
- —Målgruppsanalys
Hur positionerar man varumärken för att lyckas i en alltmer fragmenterad värld där digitala och sociala medier är dominerande? Den här kursen vänder sig till dig som vill arbeta mer varumärkesdrivet för att bli framgångsrik i ett digitalt och alltmer komplext kommunikationslandskap.
- Format
- Dagtid
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 31 000 SEK (exkl. moms)38 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 14 april 2025
- Start
- Onsdag 17 september 2025
- Slut
- Onsdag 15 oktober 2025
Se mer info om tider och datum
*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.
I dagens digitaliserade och alltmer komplexa kommunikations- och affärslandskap har vikten av en tydlig varumärkesposition blivit avgörande. Nya medier suddar ut gränsen mellan interna och externa målgrupper. Transparensen och snabbheten krymper avståndet mellan vad ett varumärke säger och vad det gör. Digitaliseringen suddar ut gränsen mellan produkt och kommunikation, samt mellan online och offline. Och en allt större del av varumärkesupplevelsen ligger utanför en organisations direkta kontroll genom sociala användare, influencers och alltmer komplexa kundresor.
För att lyckas i denna verklighet behöver organisationer identifiera ett tydligt syfte för sitt varumärke och ta ett helhetsgrepp om hur det ska upplevas - för att på så vis skapa tydlig, engagerande och lönsam kommunikation mot alla målgrupper.
På den här kursen får du lära dig grunderna för modern, digital varumärkesstrategi i fem tydliga steg. Varje steg går igenom ramverk och processer för att bygga ett starkare varumärke – vare sig det handlar om att förflytta ett varumärke eller tydliggöra vad det redan står för: Potential och behovsanalys, positionering och riktning, personlighet och upplevelse, varumärkets ekosystem och strategisk kommunikationsplanering.
I undervisningen varvas teori med verkliga exempel – aktuella cases, kampanjer och strategier inom såväl B2B, B2C och offentlig sektor – samt praktisk metodik och verktyg för att arbeta strategiskt och konsekvent med varumärket. Du kommer under kursens gång arbeta med ett projektarbete. För att det ska bli så konkret och relevant som möjligt brukar det vara bra att arbeta med varumärken inom den egna organisationen. Om du är konsult, mellan jobb eller av någon annan anledning inte kan jobba med din egen organisation bör du välja ett annat varumärke du är väl bekant med.
Kursen vänder sig till seniora kommunikatörer, marknadschefer och ledare med befintligt ansvar för ett företags närvaro i digitala och sociala medier samt/eller varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen passar oavsett om du jobbar som konsult eller inom en organisation.
- Kunskap om vad ett varumärke är och hur digitala medier och digitala logik påverkar varumärkets roll
- Förståelse för hur varumärken positioneras samt hur man bygger igenkänning och värde över tid i olika ekosystem
- Insikt i strategisk kommunikationsplanering och varumärkesstyrning över olika kanaler och sammanhang
- Kunskap om hur man sätter relevanta KPI:er och mätpunkter för ett varumärke
- Ämne
- Strategi & analys
- Nivå
- Professional
- Format
- Dagtid
- Språk
- Svenska
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 31 000 SEK (exkl. moms)38 750 SEK (inkl. moms)
- Ansök innan
- Måndag 14 april 2025
- Start
- Onsdag 17 september 2025
- Slut
- Onsdag 15 oktober 2025
- Lektionstid
- 30 timmar
- Egenstudier
- Ca 5-10 timmar
- Kursdatum
Onsdagar 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 och 15/10 kl. 09:30-16:30
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha arbetat minst 5 år som senior kommunikatör, marknadschef och/eller i ledande ställning med ansvar för varumärkes- och kommunikationsstrategiska frågor. Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida) i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en meritförteckning.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs som även innefattar ett projektarbete
(och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
31 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
38 750 kronor
Vanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om Berghs kurser.
Kursansvarig
Tobias Brandt
Head of Strategy, Singular Studios.
Tidigare kursdeltagare
Relaterade artiklar
hur du jobbar varumärkesdrivet för att lyckas i en alltmer komplex värld
Hur positionerar man varumärken för att lyckas i ett allt komplexare kommunikationslandskap där digitala och sociala medier är dominerande?
Åsa lärde sig framgångsrik varumärkespositionering och strategi
Åsa Widén från Kate designstudio berättar om de givande kursdagarna på Berghs under vårterminen 2024.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Frågor om kursen?
Kontakta oss om du har några frågor!