Karolina Moberg
Gör?
Marknads- och kommunikationschef för Live Nation Sverige
Bakgrund
Jag är ekonom i grunden med en ekonomi kandidatexamen inom marknadsföring och har studerat PR och Media relations vid Bucks New University, UK och det var också då som jag på riktigt fastnade för kommunikation och började bygga min verktygslåda. Jag har också läst Marknadskommunikation och Strategisk Projektledning på Berghs.
Idag arbetar jag som marknads- och kommunikationschef för Live Nation Sverige. Jag är en återkommande föreläsare på Berghs, då jag bland annat pratar om PR, marknads-pr och content marketing. Jag har också mångårig erfarenhet från byråsidan som rådgivare, projektledare och konsult och har fått möjligheten att arbeta med många starka och välkända varumärken, vissa globala och vissa hemliga. Gemensamt är att jag har varit med och skapat framgångsrika digitala kommunikationskoncept – hela vägen från strategi till utförande i ett medielandskap som har förändrats snabbt. Jag försöker alltid att tillvarata digitala möjligheter – oavsett om det handlar om täckningskartor, lansera ett nytt TV-format eller att lära fler barn att koda.
Jag har alltid fascinerats av starka varumärken, nyheter och bra kommunikation, både den externa men även arbetet som hela tiden pågår bakom kulisserna, som medie- och budskapsträning och kriskommunikation – som den kommunikationsnörd man är!
Vad inspireras du av?
Jag inspireras av möten med nya människor i nya sammanhang och konstellationer, av de som vågar tänka nytt, utmanar och uppmuntrar kreativa samarbeten. Jag letar alltid efter nya perspektiv och infallsvinklar och använder sociala medier som en plattform där jag samlar min inspiration.
Har du någon hobby/vad gör du på fritiden?
En annan stor passion för mig är att vara aktiv och träning. Crossfit och löpning är något av det som jag lägger allra mest tid på. Samt god mat och dryck, man måste ju ha en balans.
Har du någon förebild?
Jag inspireras varje dag av smarta och drivna i min närhet, men framförallt av de som genom kommunikation lyckas förändra betendeen och använder sina plattformar för att göra en positiv påverkan. En väl paketerad story och människor som hittar sätt att få utlopp för sin passion är också källor till inspiration.
Berätta om ett roligt minne från Berghs!
Ett av många positiva och roliga minnen från Berghs är när Calle Peyron, tidigare kursansvarig för Marknadskommunikation och min handledare när jag studerade, frågade om jag ville göra comeback på Berghs och gästföreläsa. Det öppnade upp dörren för mig till att föreläsa på Berghs och har lett till att jag idag är kursansvarig – ett av de roligaste uppdragen som jag har haft.
Har du något bra karriärtips som du vill dela med dig av?
Ett karriärtips är att alltid sträva efter att behandla de du möter på din karriärresa på samma sätt som du själv vill bli behandlad och lyfta andra. Jag påminner mig varje dag om att man måste utmana sig själv och våga kliva ur sin comfort zone för att utvecklas, det ska kännas lite pirrigt.
Vad är det roligaste med att föreläsa på Berghs?
Det roligaste med att föreläsa på Berghs är mötet med alla fantastiska och drivna kursdeltagare och de spännande diskussioner och samtal som uppstår. Jag är stolt över att vara en del av det sammanhanget. Att föreläsa på Berghs ger mig också nya perspektiv, ny energi och inspiration. Studenterna är en väldigt bra trendbarometer.
Vad vet vi inte om dig?
Jag har varit producent för ett TV-program som jag även lanserade.
Dold talang?
Tar mer än min dubbla kroppsvikt i marklyft, en talang som jag dock har övat rätt mycket på...
Karolina Moberg
Ansvarig för kvällskursen Marknadskommunikation här på Berghs.