Kurser

Bygga varumärke i sociala medier

  • Ta fram en strategi
  • Planera och skapa innehåll
  • Verktyg och tips

Att finnas i sociala medier är en självklarhet för de flesta företag och organisationer – men att veta på vilket sätt man ska kommunicera för att få effekt kan vara en utmaning. På kursen lär du dig att arbeta strategiskt med innehåll, att taktiskt utnyttja kanalerna och effektivt planera marknads­kommunikation i sociala medier. Allt med varumärket i fokus.

Format
Dagtid
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
27 000 SEK (exkl. moms)
33 750 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 18 november
Start
Onsdag 4 december
Slut
Fredag 6 december

Se mer info om tider och datum

Få platser kvar
Ansök nu

*Din ansökan blir bindande först när du blivit erbjuden en plats och sedan har tackat ja.

Under det decennium som sociala medier varit på tapeten har företag och organisationer valt att se sociala medier som ett komplement till den vanliga kommunikationen. Det har inneburit att varumärken har missat möjligheter men även förlorat värde genom att inte arbeta strategiskt och konsekvent med sina sociala kanaler och sin närvaro.

Ett varumärke i sociala medier har nya utmaningar och måste förtjäna sina följare, ambassadörer och sin community. Det är en sak att använda sociala medier – en annan att vara ett socialt varumärke och göra det effektivt. En ytterligare utmaning som många företag står inför i sin kommunikationsstrategi: att gå från att använda sociala medier som ett komplement till att utnyttja dess fulla potential som varumärkesbyggare.

Det är i det som kursen Bygga varumärke i sociala medier tar sin utgångspunkt. Fokus är på varumärket och effektiv varumärkeskommunikation i sociala medier.

Vi gör bland annat djupdykningar i varumärket och målgruppen i en digital verklighet, kanalernas strategiska möjligheter, hur content fungerar i sociala medier och hur du praktiskt kan implementera dem i företagets kommunikations­strategi liksom tittar på planering, smarta taktiska lösningar och självklart kryddat med att inkorporera AI i såväl mätning som produktion.

Kursens tre dagar är uppdelade i strategi, taktik och implementering. Teori och mer praktiska övningar varvas. Genom hela kursen har du som deltagare en uppgift att tillsammans med andra göra en strategisk plan och ett taktiskt ramverk för ett (fiktivt) varumärke.

Det här får du

  • Sociala medier idag – hur använder vi dem för att få affären att växa?
  • Att arbeta strategiskt med varumärken i sociala medier
  • Att strategiskt och taktiskt använda innehåll och kanaler för att engagera, inspirera, konvertera och skapa förutsättningar för ett varumärke.
  • Syftesdriven marknads­föring – varumärkets 'varför' i sociala medier.
  • Beteenden/målgrupp – hur använder människor sociala medier och hur ska vi använda dessa beteenden?
  • Innehåll – content marketing är mer än att berätta om vad. Hur arbetar man i teman, koncept och format, på vilket sätt ska vi kunna göra mer, oftare och bättre?
  • Kanaler – hur ser kanalerna ut idag? Hur gör man ett strategiskt val?
  • Grundläggande insikter i hur man skriver en sociala mediestrategi.
  • Att sätta mål och syfte med sin sociala medienärvaro och grundläggande mätning för sociala mediearbetet.
  • Att arbeta med influencers och experter för att utnyttja maximal effekt av sociala medier.
  • Basen för i att arbeta med paid social media på ett strategiskt effektivt sätt.
  • Implementering av AI för sociala medier.

Kursen riktar sig till dig som redan idag jobbar med att strategiskt och taktiskt utveckla kommunikation mot era målgrupper eller siktar på att arbeta med det framöver. Du har baskunskaper om sociala medier, kanske arbetar du med sociala medier som del av ditt arbete men vill nu fördjupa kunskapen för att öka nytta och värde och göra varumärket till ett socialt varumärke.

Ämne
Kommunikation
Nivå
Professional
Format
Dagtid
Språk
Svenska
Plats
Bobergsgatan 48, Stockholm
Pris
27 000 SEK (exkl. moms)
33 750 SEK (inkl. moms)
Ansök innan
Måndag 18 november
Start
Onsdag 4 december
Slut
Fredag 6 december
Lektionstid
18 timmar
Egenstudier
Ca 2-3
Kursdatum

Onsdag 4/12, torsdag 5/12 och fredag 6/12 kl 9:00-16:00

Behöver jag några förkunskaper?

Du har baskunskaper om sociala medier redan idag, men vill nu fördjupa kunskapen. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

På denna kurs krävs det inga ansökningshandlingar.

När får jag besked om jag kommit in?

På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.

Kursintyg

Efter genomförd kurs inkl. hemuppgift (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift exkl. moms
27 000 kronor

Studieavgift inkl. moms
33 750 kronor

Övrig information

Räkna med att direkt efter första och andra kursdagens slut stanna kvar och avsätta 1-2 timmar till hemuppgiften.

Vanliga frågor

Här är svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs. Lästips! Längst ner på kurssidan finns intervjuer med tidigare deltagare.

Här hittar du hotellerbjudanden för kursdeltagare.

Max antal deltagare
Vi tar endast emot 12 deltagare på denna kurs.

Kursansvariga

Deeped.Niclas.Strandh

Deeped Niclas Strandh

Senior social media strategist

Sarah.Larsson-Bernhardt

Sarah Larsson Bernhardt

Senior social media strategist

Tidigare kursdeltagare

Tycker att kursen var toppen! Extra like på alla exempel från verkligheten som gör att kursen känns äkta och aktuell.
Liv Öberg
Communication Manager i fastighetsbranschen
Liv Öberg
Kursen var otroligt innehållsrik. Verkliga exempel från vardagen varvades med teoretiska aspekter kring hur man på bästa sätt kan hantera sina sociala kanaler.

Jag kom till insikt med hur viktigt det är att ha fokus på sin målgrupp – att arbeta med content marketing. Jag fick även upp ögonen för storytelling och dess roll i varumärkesarbetet. Kursen gav mig flera verktyg som jag senare kunnat tillämpa i mitt arbete – bland annat kunskaper att genomföra en detaljerad målgruppsanalys.

Cim Vestin
Informatör/Samordnare
Redan efter den första timmen på kursens första dag kände jag mig fylld av användbar kunskap.

Jag tycker att allt var toppenbra och ville inte att dessa tre dagar skulle ta slut. Jag har fått så otroligt mycket bra kunskaper som jag inte hade tidigare. Idag ser jag sociala medier med helt andra ögon än jag gjorde innan. Så otroligt glad att jag fick möjlighet att gå denna kurs och få lära från dessa sociala medierproffs.

Paulina Knodt
Marknadskoordinator
It Is Media
Paulina.Knodt

Frågor om kursen?


Kontakta oss om du har några frågor!

Anete.Hamel

Utbildningskoordinator

Anette Hamel